Selasa, 10 November 2009

TAZKIRAH JUMAAT

Tepat pukul 12.30, Jumaat yang lalu saya dan rakan-RAKAN dari HSBC pun pergi ke Masjid Jamik Dalan Bandar Kuala Lumpur untuk menunaikan Solat Jumaat. Seperti biasa pada hiri itu sebelum masuk waktu Zuhur satu majlis tazkirah telah diadakan dan disampaikan oleh Ustaz Mahfuz Muhammad kalau tak silap saya itulah nama dia. Dalam tazkirah tersebut beliau telah memberi penjelasan akan rasionalnya penangkapan Dr Asri Zainal Abidin, bekas Mufti Perlis. Beliau telah memberi penjelasan atas kapasitinya sebagai salah seorang Ahli Jawatankuasa Pentauliahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Dalam masa lebih kurang setengah jam, beliau telah menggunakan masa itu untuk menjelaskan kewajaran tindakan JAIS menangkap Dr Asri, pelbagai hujah telah dikemukakan dan saya tidak berhajat untuk menperincikan di sini kerana saya tidak mengambil sebarang nota atau rakaman kuliah beliau kerana saya memang tidak berminat dengan kuliah-kuliah beliau walau pun beliau merupakan salah seorang Ahli Jawatankuasa Pentauliahan yang bertanggung jawab dalam mentauliahkan seseorang untuk memberi pengajaran di Negerti Selangor dan tanah jajahannya dan saya sendiri bukan orang yang layak untuk menulis hal tersebut. Nanti tak pasal-pasal ditangkap oleh beliau melalui JAIS. Sapa tahu kan?

Dalam banyak-banyak hujah yang hebat, bijak, ilmiah dan terbuka kononnya, tiba-tiba dalam mengiyakan yang Dr Asri itu Wahabi, beliau telah membuat kiasan yang cukup menarik dan paling beradab sebagai seorang yang berilmu dan berstatus pentauliah. Berikut adalah kata-kata "pentauliah" ini:

"Memang dia tak mengaku yang dia Wahabi, tapi tuan-tuan, kalau dah buah tu durian, kulit berduri, baunya bau durian, isinya isi durian, hanya orang buta sahaja yang mengatakan itu langsat, orang kata tu durian, tidak itu langsat." Itulah kata-kata seorang yang bertaraf pentauliah.

Fikir-fikir dan renungkanlah.

Tiada ulasan: