Ahad, 15 November 2009

MASIHKAH KAU INGAT

20 ke 30 tahun dahulu, aku begitu tapi hari ini aku begini. 20 tahun hingga 30 tahun dahulu aku mungkin di situ tapi hari ini aku di sini. 20 tahun ke 30 tahun yang lalu, aku mungkin berfikir begitu dan begini tapi hari ini aku begini. Ternyata 20 tahun ke 30 tahun lalu tidak memberi aku bayangan yang aku akan ada seperti hari ini.

Bagi mereka yang punya penglihatan, 20 hingga 30 tahun dahulu mungkin boleh dikenang dengan melihat gambar-gambar lama tetapi bagi mereka yang tidak ada penglihatan dan mereka yang tidak berkemampuan untuk memiliki kamera filem ketika itu sudah tentu lagu yang memungkinkan kita terkenang segala peristiwa silam bila mendengar atau terdangar lagu-lagu lama.

Bagi mereka yang berusia seperti aku, kita pasti membesar bersama dengan radio Rangkaian Nasional yang kemudian bertukar menjadi radio 1, bertukar lagi kepada Nasional FM dan kini dikenali dengan Klasik Nasional. Bagai mana berubahnya siaran radio ini mengikut perubahan masa begitulah kita akan mengikutinya dan kini kita telah menjadi dewasa dalam perjalanan hidup dengan pengalaman dan kehidupan.

Sesekali bila masa terluang dan dapat mengikuti rancangan Masihkah Kau Ingat benar-benar membuat aku melihat diri sendiri betapa kerdilnya aku di sisi kehidupan ini. Aku yang dulunya pernah berfikir begitu dan begini kini hanya mampu begini di ketika ini dengan bersyukur akan ketentuan ilahi terhadap diriku dan keluargaku. Betapa pun aku kecil pada kehidupan ini tetapi kehadiran ini moga tidak kecil di sisi Allah penciptaku.

Tiada ulasan: