Sabtu, 7 November 2009

SIMBANG KEDAI KOPI

Rasanya telah lama saya tidak bercerita tentang perkara-perkara yang menjadi simbang ketika saya minum di kedai kopi bersama teman-teman di rumah atau tempat kerja. Kalau difikirkan memang banyak cerita yang menjadi bahan simbang di kedai kopi cumanya apakah cerita itu menberi manfaat kepada kita jika cerita-cerita itu diblogkan. Namun begitu ada satu cerita yang menjadi simbang kedai kopi saya yang mungkin menarik untuk dicatatkan dalam blog ini.

Isnin lalu, oleh kerana sedikit dahaga dan lapar kerana tidak mengambil makan tengah hari pada hari itu, saya telah mengambil keputusan untuk pergi minum petang di tempat biasa kami. Sesampai di sana saya mendapati dua orang teman telah sedia duduk di salah satu meja dan menunggu makan yagn ditempah. Saya pun mengambil tempat semeja dengan mereka dan membuat tempahan mee goreng dan teh-o-limau ais. Sementara menunggu makanan sampai saya dan seorang lagi teman telah menhidupkan api rokok yang ada pada kami dan seorang lagi rakan membelek akhbar kerana dia tidak merokok.

"Bodoh! bangang! tolol!" tiba-tiba terpacul dari mulut teman saya yang sedang membelek akhbar itu. Saya dan rakan yang seorang lagi terkejut dan bertanya "kenapa?!". "cuba engkau tengok ni." katanya sambil menunjuk ke arah satu berita dalam suratkhabar yang dibacanya. Teman saya membacanya dan memberitahu saya yang berita itu memberitahu ada NGO yang setuju dengan harga rokok RM30 sekotak. Selepas memberitahu saya dia terus bertanya kepada teman yang tidak merokok itu, "Kenapa engkau marah, kan engkau tak merokok?" "Mana aku tak marah, ini semua mengambil kesempatan atas ketagihan perokok untuk menyusahkan rakyt. NGO ni memang barua pada UMNO dan BN. Memang siallah NGO ni" marah sungguh rakan saya itu.

"Dia ingat dengan cara naikkan harga rokok macam tu akan menyelesaikan masalah, Masalah lain ptlak datang nanti. Peruntukan bulanan habis, Budak-budak mencuri nak beli rokok, engkau Man, Mid, mesti engkau pening kepala dengan harga macam ni/ Berhentilah Man, Mid." bicaranya panjang dan menasihat kami.

Kami berdua terdiam melihat kesungguhannya dan rasa kasih sayang terhadap kami rakannya.

"Masalah rokok bagi aku cuma ada dua pilihan, kerajaan sial ni kena pilih." marahnya memang tak berkesudahan.

"menteri-menteri nak rakyat dia sihat atau poket dia lebat. Kalau nak poket lebat, buatlah macam ni. lepas tu kira, kos jaga orang sakit kerana rokok dengan nilai cukai yang dia dapat, campur tolak, untung tak, bakinya boleh isi poket menteri tak? Kalau nak rakyat sihat haram je rokok macam dadah. susah ke? Babi punya UMNO. marahnya lagi.

Tiba-tiba makanan kami pun sampai dan kemarahannya teman saya itu reda. kami makan denganselera dan tenang.

Tiada ulasan: