Khamis, 5 November 2009

NVDA ii

Setelah menggunakan NVDA, saya terpanggil untuk memberi pandangan saya mengenainya. Dalam posting saya sebelum ini, saya telah menjelaskan kepada pengujung blog ini mengenai bagamana pengalaman saya pada mula-mula menggunakan perisian sehingga saya memikirkan untuk tidak mengambil tahu lagi mengenainya. Namun begitu setelah diberitahu oleh seorang teman mengenai NVDA dan kemudian mencubanya membuatkan segala tanggapan begatif mengenainya telah berubah sama sekali. Harus diingat bahawa perisian ini adalah perisian yang dibangunkan bukan atas landasan commersial maka ia harus diberi ruang dan peluang untuk perkembangannya kerana masalah kewangan adalah hempitan yang menjadi kekangan. Kini telah terbukti yang NVDA telah mencapai tahap yang amat membanggakan dan dalam keadaan tertentu lebih baik dari perisian yang dibangunkan secara komersial.

Antara ciri-ciri yang ada dalam NVDA berdasarkan pengalaman saya adalah:

1) boleh digunakan untuk window login screen. Kemudahan ini memang ada pada Jaws dan Window-eyes: kelebihannya anda boleh membuat semua seting pada masa ini seperti voice, syntersizer dan lain-lain lagi. Bagi Window-eyes dan Jaws kita hanya boleh menggunakan default setting yang disediakan sahaja.

2) Boleh membuat pilihan sama ada dimulakan secara automatik bila window bermula atau dimulakan secara manual. pilihan ini ada dalam window-eyes tetapi tidak ada dalam Jaws. Dalam Jaws, seandainya kita memilih untuk mengautomatikkan Jaw sewaktu login screen maka automatiklah Jaws ketika window bermula.

3) perkembangan peratusan ketika muat turun atau pemasangan diberi pilihan sama ada menyebut peratusan atau diikuti dengan bunyi beep.

4) Pilihan NVDA key yang pelbagai dan boleh dipilih mengikut keselesaan pengguna.

5) Pilihan eloquent yang banyak.

6) E-mail boleh dibaca secara automatik sebaik saja ia dibuka.

7) Bagi mereka yang biasa menggunakan Jaws ia memberi sedikit kelebihan kerana key stroknya lebih kurang sama.

8) Namun begitu bagi pengguna laptop ia mengkin agak sukar untuk menggunakan mouse pointer seperti we cursor atau Jaws cursor. Setakat ini saya belum jumpa caranya.

9) Amat selesa untuk menaip teks berbanding window-eyes.

10) Tidak ada buffer ketika loading. Dengan itu diada suara yagn tersangkut-sangkut.

Selamat mencuba.

Tiada ulasan: