Rabu, 14 April 2010

MARI KE HULU SELANGOR 5

Datuk Zaid sah jadi colon Pakatan Rakyat.

 

13 April 2010, jam 11.25 malam, sahlah Datuk Zaid Ibrahim menjadi calon untuk Pilihanraya kecil Parlimen hulu selangor P094 yang tarikh penamaan calonnya ditetapkan pada 17 April dan hari mengundi pada 25 April dengan tempoh kempen selama seminggu. Sebagai permulaan tulisan ini saya secara peribadi ingin mengucapkan tahniah kepada Datuk Zaid atas pencalonan beliau mewakili Pakatan Rakyat dan setinggi terima kasih juga harus diucapkan kepada beliau kerana sudi menerima pencalonan tersebut.

 

Saya masih ingat lagi di mana beliau ketika peringkat awal penyertaan dalam Parti Keadilan Rakyat beliau pernah berkata beliau tidak bercadang untuk memegang mana-mana jawatan dalam parti. Beliau hanya akan menumpukan perhatian bagi memperkukuhkan parti dengan menyumbang apa yang difikirkan sesuai dan boleh disumbang. perkara ini telah dibuktikan sendiri oleh beliau apabila beliau bercuti atas semua aktiviti politik untuk menumpukan perhatian kepada tugasan dan kepercayaan yang diberi oleh parti untuk memperkukuh Pakatan Rakyat. Keputusan dan tindakan beliau ini akhirnya membuahkan hasil dengan kejayaan beliau bersama teman-temannya dari PAS dan DAP menganjurkan satu konvension Pakatan Rakyat di Shah Alam pada Disember yang lalu. Pakatan Rakyat pula kini sedang menunggu keleulusan pihak Pendaftar Pertubuhan untuk bergerak sebagai satu pakatan berdaftar sebagaimana  Barisan Nasional. Itulah sumbangan awal Datuk Zaid dalam Parti Keadilan Rakyat dan Pakatan Rakyat yang nilainya amat besar kepada sebuah perjuangan menegakkan keadilan dan demokrasi sebenar.

 

Pencalonan Datuk Zaid mewakili Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kali ini amat dialu-alukan oleh semua pihak. Nama beliau telah disebut-sebut dari awal lagi oleh penganalisa politik dan mereka yang cenderong mengikuti perrkembangan politik negara. Dengan ketokohan yang ada pada beliau, kebolehan dan kepakaran yang dimiliki, keteguhan prinsip dan kekentalan dalam perjuangan dan komitmen tinggi dalam tugasan dan amanah yang digalas benar-banar meletakkan beliau sebagai orang yang paling layak untuk memikul tugasan buat kali ini sebagai sumbangan berrterusan beliau dalam parti dan pakatan. Beliau adalah calon harapan Parti Keadilan Rakyat yang sekaligus membawa aspirasi dan cita-cita PAS dan Dap bagi mendukung impian dan cita-cita rakyat ke arah Malaysia yang baru.

 

Dengan izin Allah melalui kerja kuat dan gigih para pertugas dan penyokong pakatan, semangat jitu berbekalkan keikhlasan dan kesetiaan kepada arahan pimpinan dan doa tak putus para amilin dan pimpinan parti, Datuk Zaid akan melakar satu sejarah yang menarik di Parlimen Malaysia pada 25 April ini. Kalau selepas 8 Mac 2008 yang lalu beliau masuk ke parlimen atas lantikan kerajaan, selaku anggota kerajaan, bertugas dengan suara kerajaan yang kemudiannya meletakkan semua jawatan kerajaan, beliau insya-Allah pada 25 April ini akan masuk ke parlimen kembali atas nama Pakatan Rakyat, atas arahan rakyat melalui undi rakyat dan akan membawa suara dan hasrat rakyat. Maknanya beliau masuk parlimen sebanyak dua kali dalam satu penggal; suatu sejarah menarik untuk Datuk Zaid dan pakatan Rakyat.

 

Buat para pengundi di Hulu Selangor, pencalonan Datuk Zaid untuk bertanding di kawasan tuan/puan adalah satu hadiah besar Pakatan Rakyat untuk semua. Oleh yang demikian, adalah suatu kesilapan sekiranya peluang keemasan ini dipersia-siakan oleh tuan-tuan dan puan/puan. Untuk itu pastikan tangan anda memangkah Datuk Zaid Ibrahim dangan niat yang suci bagi menyelamatkan negara kita dan sebelum memangkah lafazkanlah “bismillahir rahma nir rahim”.

 

Selamat mengundi.

Tiada ulasan: