Khamis, 22 April 2010

DEBARAN HULU SELANGOR1

Tempoh berkempen dalam Pilihanraya Kecil P094 Parlimen Hulu Selangor yang dikatakan sebesar Negeri Melaka itu telah pun sampai ke hari pertengahan. Bermula dari 17 April lalu, pihak pelepas iaitu Suruhanjaya Pilihanraya telah memulakan pertarungan dan ia akan berakhir pada 25 April ini. Hari ini telah pun 21 April dan bermaknya kita sudah berada di pertengahan jalan. Dalam tempoh ini kita telah melihat pelbagai perkara dan peristiwa yang berlaku yang mana peristiwa-peristiwa dan perkara-perkara itu sebenarnya menggambarkan sejauh mana kematangan kita dalam berpolitik dan apakah kita benar-benar telah mempunyai pemikiran klas satu dalam dunia berpolitik. Ia juga akan menilai sejauh mana kesedaran politik di kalangan rakyat di Hulu Selangor.

 

Melihat kepada perjalanan kempen sehingga ke hari ini, kadang-kadang terfikir dalam pemikiran saya apakah ini yang hendak kita ajarkan dan tunjukan kepada anak-anak muda kita. Para pemimpin politik khususnya yang memegang jawatan dalam kerajaan sering menyeru, meminta dan kadang-kadang mendesak agar mereka akan menjadi golongan rakyat yang akan memberi manfaat kepada bangsa, agama dan negara. mereka di arah agar memahami dan mengenali budaya baik, menghormati sesama kaum, menghargai perbazaan adat dan kepercayaan, mendaulatkan undang-undang, keluhuran perlembagaan, patuh kepada rukunnegara dan banyak lagi. Namun apakah semua yang diharap agar dilakukan oleh anak-anak muda ini telah didahului dengan amalan oleh para pemimpin negara sendiri. Sejauh manakah anak-anak muda ini dapat melihat contoh-contoh terbaik dari para pemimpin untuk dijadikan ikutan? Atau apakah anak-anak muda ini hanya melihat begitu banyak ketam yagn menyuruh anak-anaknya berjalan lurus sedang mereka sendiri dilihat oleh anak-anak berjalan bengkok dan membengkokkan.

 

Sehingga hari ini kita melihat kempen di Hulu Selangor lebih bersifat serangan peribadi dari UMNO-BN terhadap calon Pakatan Rakyat dan kepimpinannya. Dengan usia negara kita yang telah mencapai umur hampir tua, seharusnya kita telah matang untuk menentukan isu yang boleh dibentangkan kepada rakyat bagi rakyat membuat pilihan mereka. Dasar parti, sejarah parti, harapan parti, pencapaian parti, komitmen parti dan kesungguhan parti harus menjadi bahan kempen oleh UMNO-BN melalui pelbagai medium yang ada lebih-lebih lagi mereka mempunyai pegangan dan cengkaman yang begitu kuat terhadap media conventional seperti TV, Radio dan akhbar. Mahu tidak mahu kita kena mengakui bahawa tv dan radio serta akhbar tertentu seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian masih menjadi tontonan dan bacaan umum. Sejauh mana rakyat menerima atau menolak kandungan dalam media-media tersebut adalah sesuatu yang bukan mudah diukur ketepatannya tetapi yang pasti rakyat masih membeli suratkhabar-suratkhabar berkenaan dan masih menonton siaran berita pukul lapan malam Tv3 hampir setiap hari. Jadi, kelebihan ini harus diguna sepenuhnya oleh UMNO-BN untuk mengemukakan segala-galanya mengenai UMNO-BN dan bukan menyerang peribadi lawan.

 

Cara serangan peribadi yang dibuat oleh UMNO-BN tehadap calon dan pemimpin Pakatan Rakyat melalui suratkhabar, radio, poster, risalah internet dan pelbagai lagi telah sebanarnya memberi beberapa kesan buruk kepada UMNO-BN dan lebih membimbangkan lagi kepada generasi muda yang baru nak mengenali apa itu politik dan makna demokrasi. Antara kesan yang boleh dicatatkan adalah:

 

1. Fitnah adalah sesuatu yang buruk tetapi kenapa pemimpin negara yang berjawatan perdana menteri dan timbalan perdana menteri melakukannya.

 

2. kita harus bersaing dalam hidup secara sihat tetapi kenapa parti politik melakukan perkara yang diajarkan mereka sebagai suatu yang negatif demi memenangkan parti mereka.

 

3. Agama khususnya Islam memang mendidik penganutnya agar mengasihi sesama umat tetapi kenapa pemimpin negara yang beragama Islam menunjuk satu sikap membenci sesama umat secara terang-terangan di hadapan rakyat yang terdiri dari pelbagai peringkat umur dan latar pendidikan.

 

4. Memalukan orang lain adalah satu amalan yang buruk tetapi kenapa dapat dilihat juga perkara ini di Hulu Selangor dan dilakukan oleh orang yang beragama Islam dan parti yang majoritinya orang Islam. Nah, sebaliknya kita tidak melihat MIC dan MCA memainkan isu seperti itu.

 

5. Sekiranya Pakatan Rakyat membalas fitnah tersebut seperti dengan mengeluarkan gambar dan apa sahaja berkenaan dengan perangai buruk pemimpin UMNO-BN maka keadaan ini akan lebih mengelirukan anak-anak muda. Harapan kita agar Pakatan Rakyat dapat bersabar dengan ujian ini dengan tidak mengeluarkan gambar atau apa sahaja yang memalukan sebagai bahan kempen balas dendam sebaliknya Pakatan Rakyat akan terus berkempen dengan secara berakhlak dan beretika.

 

Sesungguhnya, dengan kempen yang telah berlangsung beberapa hari dan tinggal berberapa jam lagi nampaknya serangan peribadi ini jelas merupakan tindakan seorang yang tak pandai nak main lastik. Najib, Muhyiddin, Hishamuddin bukan anak kampung dan anak ladang. Mereka tak pandai nak main lastik kerana pegang lastik pun entah pernah entahkan tidak. Sebab itulah bila melastik calon Pakatan Rakyat rupanya terlastik kemmuka sendiri. Sakit tak Muhyiddin dan Hishammuddin kena batu lastik sendiri?

Tiada ulasan: