Ahad, 11 April 2010

MARI KE HULU SELANGOR

Hari ini bagi mereka yang memang mengambil tahu tentang suasana dan perkembangan politik tanah air, hulu Selangor sudah pasti menjadi perhatian dan tumpuan. Walau pun Sibu juga bakal mengadakan pilihanraya kecil juga kerana kematian wakilnya pada hari Jumaat, rasanya Parlimen Hulu Selangor akan lebih menjadi tumpuan rakyat.

Pilihanraya kecil kawasan Hulu Selangor ini terpaksa diadakan kerana kematian wakilnya Datuk Zainal Abidin Ahmad yang meninggalkan kita beberapa minggu yang lalu. Apabila dilihat kepada keputusan pilihanraya umum ke13 lalu, kita melihat bajawa pilihanraya ini akan menjadi sengit. Berbekalkan kelebihan majoriti kurang 200 undi adalah gambaran sebenar kehebatan pilihanraya kecil ini. Ketiga-tiga kerusi kawasan Dewan Undangan Negeri Selangor di Hulu Selangor ini yang dikuasai sepenuhnya oleh Barisan Nasional yang mana jumlah undi yang diraih oleh ketiga-tiga kerusi DUN ini melebihi 26000 undi berbanding undi yang diperolehi calon parlimen BN hanya kurang sedikit dari 23000 sehingga menyebabkan beliau kalah dengan mejoriti 198 undi jelas meletakan kerusi ini amat penting kepada Barisan Nasional. Perbezaan undi yang melebihi 3000 undi antara undi terkumpul tiga kawasan DUN dengan undi parlimen seolah memperlihatkan ada unsur-unsur protes terhadap calon BN itu sendiri.

Di pihak Pakatan Rakyat pula, kemenangan calonnya pada pilihanraya umum ke-13 lalu mungkin juga selain dari protes terhadap calon BN, disumbang oleh ketokohan Datuk Zainal itu sendiri. Dia yang pernah menjadi timbalan kepada menteri besar Selangor suatu masa dulu selain pernah mengagotai ahli majlis mesuyuarat negeri dan keperibadiannya yang disenangi adalah salah satu faktor kemenangan Parti Keadilan Rakyat ketika itu. Oleh yang demikian, Pakatan Rakyat khususnya Parti Keadilan Rakyat yang secara statusqonya akan bertanding di kerusi tersebut harus mencari dan meletakkan calon yang tidak kurang hebatnya bagi menyaingi calon Barisan nasional. Ketokohan seseorang calon itu amat penting bagi parti Keadilan Rakyat kerana mereka baru ditimpa musibah dengan melompatnya beberapa orang ahli parlimennya yang kononnya menjadi calon bebas. Walau pun bagi mereka yang mengambil tahu tentang pergolakan dan perkembangan politik tanah air meletakkan peristiwa lompat ini sebagai suatu proses pembersihan dan tidak memberi bekas kepada mereka tetapi harus diingat bahawa apakah rakyat umum khususnya pengundi di Hulu Selangor akan berfikiran sedemikian. Pada saya, peristiwa lompat ini sedikit sebanyak memberi kesan juga terhadap keyakinan rakkyat pada Parti keadilan Rakyat. justeru itu, PKR tidak mempunyai pilihan lain selain mengemukakan calon yang benar-benar berwibawa dan diketahui umum merupakan orang yang berprinsip dan berdisiplin serta tahu mengenang budi rakyat yang bakal mengundi mereka.

Barisan Nasional pula janganlah cuba menyembunyikan permasalahan mereka. Umum mengetahui bahawa mereka juga punya masalah yang begitu serius dan berat. Sama ada itu merupakan satu strategi atau memang bernar-benar berlaku, BN kelihatan berkelahi sesama mereka dalam meletakkan calon mereka. MIC secara statusqo ingin terus meletakkan calon mereka di kawasan tersebut sedang UMNO juga mengimpikan kerusi tersebut. Bagi MIC kerusi tersebut harus menjadi milik mereka kerana itu adalah kerusi tradisi mereka. UMNO pula meletakkan komposisi kaum Malayu yang ramai seharusnya membolehkan UMNO bertanding di kawasan mereka. Tak kala pemimpin mereka bercakap dengan penuh semangat memperjuangkan konsaep 1 Malaysia, anggota UMNO dan MIC bertelagah sesama mereka merebut kerusi dengan perkauman dan ketradisian kerusi di situ.

Bagi Orang UMNO melayu mesti bertandin kerana itu kawasan melayu sedang MIX kata Itu kawasan tradisi MIC maka MIClah yang kena jadi calon. Dengan masing-masin mempertahankan hak mereka untuk bertanding di kawasan tersebut, maka di manakah sebenarnya kedudukan rakyat pada kaca mata UMNO-BN dan MIC-BN. Di manakah penghayatan konsep 1 Malaysia yang dilaung-laungkan setiap hari (mungkin setiap minit atau saat)? Sepatutnya apabila pemimpin mereka bercakap soal 1 Malaysia maka UMNO dan MIC harus menjadi contoh untuk memperlihatkan kemurnian dan keindahan konsep tersebut. kalau UMNO dan MIC sendiri tidak mampu menterjemahkan secara amali konsep ini dalam menentukan calon di Hulu Selangor bagaima na rakyat boleh menerima dan menghayati konsep ini secara menyuluruh dan mutlak.

Konsep 1 Malaysia itu pula dihiasi dengan slogan "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan". Nampaknya slogan ini hanya tinggalslogan dan tidak akan menjadi kenyataan. Persoalannya, di mana kedudukan rakyat yang mesti didahulukan sedang mereka UMNO dan MIC bercakaran sesama mereka untuk meletakkan calon. Kalau benar rakyat didahulukan, UMNO dan MIC tidak akan bertelagah sebaliknya masing-masing berbincang secara terbuka dan ikhlas bagi menentukan siapa calon yang sesuai untuk diletakkan di situ tanpa mengira dari parti mana calon itu. Kebolehan memimpin, kepitaran fikiran dan akal, kesediaan memberi khidmat kepada rakyat, ikhlas dalam menjalankan tugas dan berdedikasi daam kerja buatnya harus menjadi kayu ukur untuk menjadi calon BN bukan bertanya dan bertelagah dari mana atau kelompok siapa calon itu.

Moga apa yang berlaku di HULU Selangor akan dapat membuat orang-politik lebih memikirkan tentang rakyat bukannya periuk nasi mereka dan kuncu-kuncu mereka. Harapan ahli dan penyokong Pakatan Rakyat agar Parti Keadilan Rakyat dapat mendidik dan mengajar UMNO/MIC-BN akan makna perpaduan dan kesatuan hati dengan mengemukakan calon yang bernar-benar berwibawa dan diterima oleh semua pihak tanpa mengira kaum atau agama. Kita adalah rakyat Malaysia yang telah merdeka selama 50 tahun dan persoalan Melayu, Cina dan India serta lainnya bukan menjadi perbincangan pokok sebalik keadilan harus ditigakkan untuk semua. UMNO_BN baru kenal 1 Malaysia sedang mereka telah menjadi kerajaan selama lebih dari 50 tahun. mereka rupanya baru nak kenal erti 1 Malaysia sedang rakyat hakikatnya telah lama hidup dengan semangat kekitaan, kesatuan dan perpaduan yang penuh mesra dan tolak ansur. Jadi kita kena ajar UMNO_BN tentang 1 Malaysia dari rakyat Malaysia sendiri bukan 1 Malaysia dari APCO. Buat Pakatan Rakyat selamat berjuang di HULU Selangor. Insya-Allah kita akan berjaya.

Tiada ulasan: