Rabu, 5 Mei 2010

BRRILLE DAN AUDIO BUAT OKU PENGLIHATAN

Maklumat dan pengetahuan (yakni ilmu) adalah asas kepada kehidupan hari ini tanpa mengira siapa, bagamana atau apa juga berapa kita dan kedudukan kita dalam struktur masyarakat. Dalam suasana yang sebegini, golongan orang kelainan (lebih tepat lagi kurang) upaya atau singkatannya oku penglihatan juga tidak terkecuali dari menempoh perubahan ini. Golongan ini harus meletakkan diri mereka seiring dengan perubahan agar tidak tersisih atau dipinggirkan oleh kemajuan dan kemodenan.

Bagi golongan oku penglihatan, penemuan kaedah brille oleh Perkins Brriller adalah suatu anugerah yang cukup hebat dan tidak tergambar nilainya. Briller (suatu alat untuk menulis) bagi oku penglihatan adalah ibarat pena yang telah Berjaya mengubah corak kehidupan dan membuat golongan oku penglihatan mampu bersaing dalam masyarakat. Lebih dari itu, terdapat bukan sedikit kalangan oku penglihatan yang mampu memberi sumbangan ke arah pembamgunan dan kemajuan sebuah Negara.

Di samping kaedah brrille, terdapat satu lagi kaedah yang digunakan dan menjadi pilihan kebanyakan dari kalangan oku penglihatan ini iaitu penggunaan teknologi audio. Teknologi ini mula popular sejak adanya alat perakam keset (tape recoder) yang mana harganya pun ketika itu cukup munasabah untuk dimiliki oleh golongan ini. Perakam keset ini sering digunakan dalam klas, kuliah, pejabat atau berhibur. Kini, apabila teknologi semakin berkembang dan dengan kelahiran computer, peranan brriller dan perakam keset ini telah diambil alih oleh computer. Ianya telah banyak menyelesaikanpelbagai masalah dan kekangan yang timbul sewaktu mana brriller dan perakam keset menjadi medium golongan ini mendapatkan maklumat dan pengetahuan.

Persoalannya, biar pun sejarah penggunaan kaedah brrille dan peralatan audio Berjaya dicatat dengan tinta emas, namun bagaimanakah sebenarnya kedua-dua kaedah ini telah benar-benar mampu mengintergrasikan golongan oku penglihatan dalam masyarakat. Apakah kedua-dua kaedah ini benar-benar membantu kea rah pengintergrasian tersebut atau ia hanya sekadar suatu kehebatan yang digembar-gembur sedang golongan oku penglihatan selaku pengguna tidak mendapat manfaat secara hakiki.

Menelusuri kepada keadaan sebenar golongan oku penglihatan yang mengkhusus di Malaysia, kehadiran kaedah brrille dan teknologi audio memang telah memberi impak yang bukan sedikit dan impak-impak tersebut dapat dilihat dalam pelbaggai bidang kehidupan yang Berjaya diterokai oleh kalangan oku penglihatan. Masyarakat juga telah bolehmenerima kehadiran golongan ini dalam pelbagai sector berdasarkan pencapaian dan keperluan.

Salah satu pencapaian besar hasil penggunaan kaedah brrille dan peralatan audio di Malaysia adalah lahirnya bukan sedikit hafiz dari kalangan oku penglihatan. Walau pun kebanyakan dari mereka tidak memiliki pencapaian akedemik yang tinggi, namun mereka mampu membuktikan bahawa mereka punya semangat dan keyakinan diri sehingga akhirnya Berjaya meletakkan ayat-ayat Al-Qur’an dalam dada mereka. Kejayaan ini juga telah meletakkan mereka sebaris dengan imam-imam yang ada di Malaysia apabila ada di antara mereka hamper setiap tahun menjadi imam jemputan di masjid-masjid khususnya di sepanjang Bulan Ramadhan. Sistem brrille dan peralatan audio yang ada pada masa tersebut sebenarnya telah memungkinkan pencapaian hafiz-hafiz berkenaan sekali pun mereka tinggal jauh di pedalaman.

Bagi pelajar-pelajar sekolah dan penuntut di universiti, system brrille dan alat perakam merupakan keperluan yang amat penting dan asas sekali. Bagaimana orang lain memerlukan pena begitulah pelajar oku penglihatan memerlukan brriller dan alat perakam /pemain keset. Sesungguhnya, berbekalkan peralatan tersebutlah para pelajar ini menempuh hari-hari sebagai pelajar. Alat-alat tersebut telah digunakan untuk mengambil nota, menyiapkan latihan dan kerja sekolah, mentelaah dan menghadapi peperiksaan.

Para pelajar ini bukan sekadar berusaha mencapai kecemerlangan dalam korikulum malah mereka juga begitu aktif dalam kegiatan-kegiatan ko-korikulum. Berbalas pantun, syarahan, perbahasan dan mengarang adalah antara aktiviti-aktiviti yang cukup popular di kalangan mereka. Ada juga di antara mereka yang memegang jawatan dalam persatuan di sekolah dan universiti. Kesemua perkara itu memerlukan maklumat dan pengetahuan bagi menjayakannya dan untuk mendapatkan maklumat dan pengetahuan ini maka kaedah brrille dan peralatan audio adalah merupakan penyelesaiannya.

Hasilnya, beberapa orang oku penglihatan telah Berjaya mencapai tahap tertinggi dalam akedemik dengan memiliki ijazah kedoktoran dalam bidang masing-masing sama ada dari universiti tempatan atau luar negeri. Kemuncaknya, berdasarkan kebolehan, kemampuan dan pencapaian, Allahyarham Datuk Dr Ismail Salleh telah dilantik sebagai senator pada Disember 2007. Hakikatnya beliau bukan saja seorang yang telah mengangkat martabat golongan oku penglihatan malah jauh dari itu beliau adalah seorang tokoh ekonomi yang banyak menyumbang untuk kepentingan rakyat dan negara ini tanpa mengira mereka sempurna atau tidak.

Hasil dari perkembangan teknologi komunikasi dan maklumat (ict), kini peranan system brille dan peralatan audio telah diambil alih oleh computer. Sebenarnya computer telah melakukan sesuatu yang jauh lebih baik berbanding dengan system brrille dan peralatan audio konvensional. Komputer, walau pun kos untuk memilikinya di peringkat awal mahal tetapi ia mampu menjimatkan masa, ruang dan memudahkan tugasan. Dalam keadaan-keadaan tertentu, kerja-kerja yang dilakukan dengan computer beraudio ini menghasilkan kerja yang sama dengan kerja-kerja orang biasa. Golongan oku penglihatan kini mampu menyiapkan kerja-kerja seperti minit mesyuarat, laporan kewangan dan aktiviti, kertas kerja, kertas seminar, kertas persidangan, menghantar dan menerima e-mail, mengisi borang dan banyak lagi sama seperti orang biasa tanpa mendapat pertolongan dari orang biasa. Perkara-perkara tersebut dapat dolakukan secara tidak bergantung dengan orang lain. Dalam erti kata mudah, pembangunan perisian-perisian computer seperti pembaca skrin (screen reader) dan pembaca brrille (brrille display) telah mampu membuat sebahagian besar dari golongan oku penglihatan lebih berdikari.

Dalam kehidupan hari ini, masyarakat amat dahagakan maklumat dengan cepat. Membaca suratkhabar online, mengikuti turun naik pasaran saham, perkembangan politik dalam dan luar negeri, bersimbang secara maya, menyertai laman-laman social seperti facebook dan myspace, menjalankan urusniaga perbankan melalui internet, membaca novel cinta atau buku mengenai perjalanan cakerawala dan banyak lagi adalah aktiviti harian masyarakat hari ini dan ia tidak terkecuali kepada golongan oku penglihatan. Kini, dengan adanya pembaca skrin yang lebih bersifat audio dan pembaca brrille yang menjurus kepada system brrille maka segala yang tersebut telah boleh dilakukan oleh oku penglihatan tanpa merugikan mana-mana pihak. Kadang-kadang ketika bersimbang secara maya, teman simbang kita pun tidak tahu yang bersimbang dengannya adalah orang buta.

Bermula dari titik-titik timbul penemuan Perkins Brriller yang kemudiannya terus berkembang sehingga kepada apa yang ada pada hari ini, ternyata brrille dan peralatan audiotelah Berjaya mengintergrasikan golongan oku penglihatan ke dalam masyarakat agar sama-sama dapat mengecapi kemajuan dan kemodenan. Kedua-dua kaedah ini juga telahmemberi dan membuka ruang serta peluang untuk orang-orang oku penglihatan berbakti kepada masyarakat dam megara atau setidak-tidaknya berbakti kepada diri sendiri. Sekali pun kita (oku penglihatan) tidak mampu untuk menolong orang lain tetapi janganlah sampai kita (oku penglihatan) menyusahkan orang lain. Suasana ini boleh dicapai dengan adanya kaedah brrille dan peralatan audio. Oleh yang demikian, usaha kea rah memperkasakan kaedah brrille harus dipertingkatkan dan usaha untuk mengabaikannya harus disanggah habis-habisan. Hakikatnya titik dan bunyi adalah teman paling rapat buat orang buta

Tiada ulasan: