Selasa, 9 Mac 2010

PAGI YANG BARU

Pagi itu 9 Mac 2008 yang jatuh pada hari Ahad dan ulang tahunnya yang kedua hari ini 9 Mac 2010 adalah satu pagi yang cukup berbeza dan umpama satu pagi yang baru. Pagi itu adalah merupakan satu pagi yang tak pernah terjangkau oleh fikiran ini walau sebenarnya amat mendambakan pagi seperti itu. Buat diri ini, aku benar-benar rasa bertuah dan amat bersyukur akan kehadiran pagi itu yang memberi harapan baru kepada yang menharapkan perubahan.

Pagi itu aku bangun seperti biasa dengan tugasan pertama sebagai muslim dengan menunaikan solat subuh. Bangunnya aku pagi itu dengan penuh kesegaran dan tenaga baru walau pun pada malam sebelumnya aku telah tidur agak lewat kerana mengikuti suatu perkembangan yang cukup menguja aku dan ramai lagi rakyat Malaysia. Kicauan burung yang kudengar, dingin pagi yang kemudiannya bertukar hangat sedikit demi sedikit oleh panas mentari yang menerikkan bumi, hilai tawa anak-anak dan lembut bicara isteri di pagi itu cukup bermakna dan cukup berbeza. Segalanya terasa amat indah, gembira, bahagia dan ia adalah satu perasaan yang tidak tergambar dan tak mampu untuk digambarkan. Rasanya pagi itu adalah pagi yang cukup besar maknanya bagi sebahagian besar rakyat Malaysia dan cukup pahit kepada sebahagian yang bukan kecil yang juga rakyat Malaysia.

Seperti pagi-pagi yang lain, aku akan membuka radio untuk mendapatkan halua telinga sambil mengisi pagi ahadku bersam-sama anak-anak dan isteri di rumah. Maklumlah aku bukanlah oran besar.

Sebaik aku membuka siaran radio dan memang tabiatku suka mengalih siaran radio, aku dapati siaran pada hari itu cukup berbeza. Beberapa stesyen radio RTM hanya menyiarkan lag-lagu semata-mata tanpa ada kandungan lain seperti ahad-ahad sebelumnya. Siaran pada pagi itu seolah-olah berada dalam keadaan ada kematian pembesar atau raja. Seadanya ada kemangkatan sultan punmesih ada siaran berita tetapi Radio Selangor hilang segala-galanya melainkan lagu.

Sambil membeli makanan untuk sarapan pagi aku tercari-cari Suratkhabar Utusan Malaysia atau Berita Harian tapi tak seperti biasa edaran akhbar pada pagi itu. Ia seolah hari gelap untuk industri persuratkhabaran bagi Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Sesungguhnya pagi itu adalah satu pagi yang cukup bersejarah bagi seluruh rakyat Malaysia kerana pada pagi itu sebuah rejim yang sombong, sebuah doktrin yang gah, sebuah metos yang gila, sebuah fahaman yang songsang dan sebuah parti yang lupa akan kekuasaan hakiki tiba-tiba tertiarap tanpa mampu untuk menyarap. “hanya UMNO yang mampu memerintah”, “hanya UMNO-BN saja yang akan menjadi kerajaan”, “Buatlah apa pun rakyat akan memilih UMNO-BN”, “pembangkang tak mampu”, “pembangkang hanya mpandai bercakap”, “pembangkang tak mungkin bersatu” dan banyak lagi gambaran buruk tentang pembangkang dan cerita baik tentang UMNO-BN akhirnya tumbang dan tersungkur oleh hebatnya kebangkitan satu kuasa yang tak boleh ditahan lagi. Di saat itu, di hari itu jelas memperlihatkan apabila rakyat menunjukkan kuasanya, tidak ada apa lagi yang boleh menahannya. Setelah lama rakyat memberi isyarat melalui demontrasi, yang kadang-kadang menumpahkan darah, tak kurang peristiwa yang mengorbankan nyawa, akhirnya hari sebelum pagi itu rakyat telah memberi keputusannya dengan kuasa yang ada biar pun rakyat ditekan, dihinjak, disekat, diikat, ditutup, dihambat dan segalanya semacam tindakan primitive binatang liar dalam hutan dengan menolak kesombongan, kebongkakan, kejahatan, kezaliman dan memilih harapan baru yang di bawa oleh PAS, DAP DAN PKR yang akhirnya membentuk Pakatan Rakyat dengan menjunjung amanah rakyat.

Kini telah dua tahun Pakatan Rakyat menjadi kerajaan di beberapa negeri dengan penuh eltizam dan komited untuk memenuhi janji sebelum pilihan raya. Biar pun menghadapi pelbagai hambatan dari dalam dan luar pakatan tapi ia terus mara dan insya-Allah akan terus membawa keadilan untuk semua dengan “sepakat menjunjung amanah rakyat”.

Tiada ulasan: