Khamis, 4 Mac 2010

CERITA KOMPUTER LAMA DAN KOMPUTER BARU

Ibarat komputer lama, yang berfungsi hanya dengan alat pemproses 186 atau lebih rendah dari itu (kalau ada)dengan cakera kerasnya berrsaiz hanya diukur dengan kilo atau mega bait, apakah komputer itu mampu untuk berfungsi pada hari ini dan kalau pun boleh berfungsi secara mesinnya apakah ia boleh berfungsi untuk menyenangkan penggunanya atau komputer ini hanya menyusahkan pemilik dan penggunanya semata-mata.

 

Tambahan pula diskade yang diguna untuk menyimpan maklumat telah tiada dalam pasaran. Komputer lama ini pula telah diserang dengan pelbagai virus pada setiap komponennya yang lebih menjahanamkan komputer. Jadi, apa yang patut kita lakukan dengan komputer ini melainkan dibuangkan dan ganti saja yang baru. Maklumlah komputer ini sudah berusia terlalu tua dan buruk. Komputer lama inilah Barisan Nasional.

 

Kini telah ada komputer baru, dengan alat pemprosesnya berkelajuan 3.0 Ghz, cakera kerasnya menjangkau ratusan giger bait sedang remnya pula juga diukur dengan giger bait. Iapula dilengkapi dengan perkakasan yang benar-benar hidup dalam penggunaannya sehingga kita terasa dalam suasana sebenar dalam memnggunakannya.

 

Komputer baru ini pula masih kosong. Masih banyak perisian yang belum dipasang untuk kemudahan penggunanya lantas satu usaha yang bersepadu harus dilakukan untuk memasangan perisian yang bermanfaat kepada 27 uuta penggunanya. Dengan komputer baru ini perancangan, perlaksanaan dan penerimaan faedah dan manfaat akan dapat dilakukan dengan berkesan insya Allah. Komputer inilah Pakatan Rakyat. Kini terpulanglah kepada kita untuk memilih komputer atau kekal menggunakan komputer lama.

Tiada ulasan: