Jumaat, 31 Julai 2009

CUBIT-CUBIT HARI JUMAAT

JAWI OOOHHH JAWI!

Sebut masuk jawi kanak-kanak memang gementar. Sebut beras jawi, 31 peratus saham BERNAS dah jadi milik Hong Kong, makan nasi kena beli dengan orang Hong Konglah nampaknya. Cemerlang, gemilang, terbilangnya 1 Malaysia. Sebut pula huruf jawi akulah generasi buta jawi keranah orang Melayu tak nak jawi. Apa pun bila sebut JAWI di Wilayah Persekutuan maka JAWI itulah yang kita kenal.

Sebaik saja selesai mengikuti tazkirah Jumaat tengahari tadi dengan khusyu', sama ada khusyu' kerana menghayati tazkirah atau khusyu' kerana diulit mimpi tatkala tazkirah. pihak masjid secara biasa mengumumkan beberapa pengumuman yang dimaklumkan kepada jemaah. Namun begitu pengumuman hari ini ada keanehannya. Pengumumannya begitu menarik. Para jemaah amat tertarik dengan pengumuman itu.

"JAWI menyeru agar semua orang tidak terlibat dengan perhimpunan yang akan dianjurkan oleh GMI esok." Begitulah lebih kurang bunyi pengumumannya.

Perhimpunan esok adalah satu perhimpunan yang bertujuan untuk menyuarakan bantahan kita terhadap undang-undang ISA yang begitu zalim terhadap rakyat Malaysia. ISA adalah satu undang-undang yang tidak memberi peluang kepada mangsanya membela diri melalui mahkamah. Dalam Islam dan sistem demokrasi, hak membela diri dan mendapat perbicaraan yang adil hendaklah diberi kepada siapa sahaja yang didakwa atas apa-apa kesalahan. Menafikan hak membela diri adalah suatu kezaliman yang melampau yang tidak boleh diterima oleh mana-mana tamadun.

Rasulullah pernah bersabda yang membawa maksud hendaklah kita menolong orang-orang yang dizalimi dan orang-orang zalim. Sahabat kemudiannya bertanya kepada Rasulullah bagaimana caranya hendak menolong orang-orang yang zalim. Rasulullah menjawab dengan berkata yang membawa maksud hendaklah kita menhentikan kezaliman itu. Apa yang akan berlaku esok sebenarnya amat menepati semangat dari hadith tersebut.

Sesungguhnya, seandainya ada pihak yang cuba mengganalkan himpunan esok bermakna pihak itu walau pun JAWI cendorong kepada kezaliman. Ingatlah akan firman Allah yang bermaksud:

"Janganlah kamu cenderung kepada kezaliman kelak kamu akan dijilat oleh api neraka." Ayat 113 surah Al Hud.

Oleh yang demikian, tepuklah dada tanya iman kita masing-masing.

Tiada ulasan: