Selasa, 21 Julai 2009

RENUNGAN

KISAH ANAK-ANAK KITA

Pada satu hari Sabtu, sebaik sahaja selesai menamatkan klas tambahan di sekolah, dua orang pelajar perempuan telah pulang ke rumah bersama. Mereka mungkin dua kawan rapat.

Dalam perjalanan pulang ke rumah mereka telah melalui sebuah kawasan perumahan mewah. Tiba-tiba tali kasut salah seorang pelajar tersebut telah terlucut. Dia pun berhenti lantaskan mencangkung dan menundukkan kepala untuk membetul kan tali kasutnya. Pelajar yang seorang lagi terus berjalan perlahan-perlahan sambil menunggu rakannya itu.

sekonyong-konyong datanglah sebuah kerata menghampiri pelajar yang sedang berjalan itu. Sebaik sahaja sampai pada pelajar perempuan itu dia pun telah memberhentikan keretanya. Keluarlah seorang lelaki dari kereta tersebut dan menarik pelajar tersebut ke dalam kereta. Pelajar tersebut cuba meronta dan berlakulah pergelotan sehingga pakaian pelajar tersebut koyak.

Pelajar yang tali kasutnya terlucut tadi sempat menyedari apa yang berlaku pada rakannya. Dia pun mengambil batu dan membaling ke arah lelaki tersebut dan mengenai lehar lelaki itu. Oleh kerana terperanjat lantas pegangan lelaki tersebut terhadap pelajar perempuan itu terlucut dan pelajar itu BERJAYA melarikan diri. Oleh kerana gagal dengan tindakannya itu, lelaki itu punn berkata "kami akan datang lagi".

Sebaik sahaja sampai ke rumah pelajar tersebut telah memberitahu keluarganya tentang apa yang berlaku dan keluarganya telah membuat laporan polis.

Pada hari isnin lusanya, pelajar itu telah ke sekolah bersama bapanya. Tiba di sekolah, bapanya telah bertindak memberitahu pihak sekolah tentang apa yang berlaku dan meminta pihak sekolah mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menjamin keselamatan pelajar-pelajar.

Di pihak guru-guru di sekolah tersebut, mereka merasa ada yang tidak KENA pada pelajar tersebut memandangkan rekod disiplinnya. Guru-guru telah bertindak memanggil pelajar tersebut dan membuat soal siasat serta sesi konseling. Setelah puas bertanya akhirnya pelajar tersebut menyatakan bahawa semua cerita tersebut tidak benaR. Sebenarnya pelajar tersebut sengaja mengoyak pakaian sekolahnya sebegitu rupa dan mereka cerita tersebut semata-mata untuk mendapatkan perhatian dari ibu bapanya yang begitu mempedulikan adiknya yang kononnya lebih pandai darinya dan tidak mengambil berat tentang dirinya. Pelajar ini telah berpakat dengan kawannya untuk menjayakan tindakan itu. Pelajar-pelajar tersebut sebenarnya baru berada dalam tahun enam. RENUNGKAN.

Tiada ulasan: