Ahad, 13 Jun 2010

KISAH TERUNA, DRA DAN JANDA 3

Petang itu putera bersiar-siar di hujung kampung melihat keindahan sinaran mentari di ufuk barat yang jatuh di hujung pepohon nipah di tepi sungai. Menjelang senja dia berjalan pulang ke rumah. Lantaran dahaga, dia singgah sebentar di warong Madu.

Warung Madu memang terkenal pada orang kampung. Jualannya yang menyelerakan membuat orang kampung sering berkunjung ke situ buat menjamu selera. Tanpa mengira untuk makan pagi, makan tengah hari, minum petang atau makan malam, warung Madu memang tumpuannya. Keramahan Madu juga punca kenapa ramai orang berkunjung ke sana dan kadang-kadang membimbangkan gulongan suri di kampung itu.

Sebaik sampai ke warung itu, Putera terus menyapa Madu dan meminta makanan dan minuman yang digemari iaitu lepat pisang dan teh panas. Sambil menunggu minumannya siap Putera duduk di salah satu sudut yang agak terpencil dari pandangan umum. Tak tahulah kenapa Putera memilih tempat itu namun dia duduk dan merenung Madu dengan penuh tumpuan tapi fikirannnya tidak pada Madu. Ingatannya menarawang jauh kepada nasib keluarganya.

Sedang dia termenung itu, tiba-tiba bahunya ditepuk dan terdengar olehnya suara:

"Minat kat Madu ke?" Kata suara itu.

"Tong Kat! ingat sapa tadi" toleh Putera sambil menegurnya, Long Tong Kat sahabat sekampungnya.

"Duduklah, minum sekali." ajak Putera.

"Engkau tak pelawa pun memang aku nak duduk." Jawab Long Tong Kat.

"Aku ada benda nak bagi tahu engkau." Kata Long Tong Kat lagi.

"Apa dia?" tanya Putera hairan.

Long Tongkat ingin memberitahu kepada Putera tentang apa yang berlaku dalam majlis kenduri rumahnya yang sebenarnya berjiran dengan rumah Putera. Semasa kenduri itu memang Putera tak dijemput. Isteri Putera yang merupakan ahli keluarga rumah Long Tong Kat pun tidak menghadirinya. Jadi, dia pun tak berapa tahu tentang kenduri tersebut dan merasa tak nak bertanya sangat tentang majlis kenduri orang. Namun bagi Long Tong Kat Putera harus tahu apa yang berlaku kerana orang-orang yang hadir dalam kenduri tersebut banyak bercakap tentang keluarganya.

Mengikut Long Tong Kat, ramai di kalangan ahli keluarganya bercakap tentang rumah Putera.

"Dia orang bercakap macam-macam tentang keluarga engkau. Pasal duit, Pasal kenduri dan pasal ayah engkau yang nak kahwin dengan Janda tu."

"Boleh dikatakan mereka memang rancak bercakap walau pun majlis sedang berjalan." Sambungnya lagi.

"entahlah Tong Kat, aku pun tak tahu nak kata apa. Kami sekeluarga memang sedih tapi apa nak buat. dah itu kehendaknya. Mungkin terpaksa kami relakan saja."

"tak kan tak ada yang tegur?" Tanya Long Tong Kat.

"aku pun tak tahu. Pak Ngah dan Pak lang engkau tahu jelah. Tambah Putera.

"ya lah, aku pun tahu mereka. Sahabat ada cerita tentang dia oran. Kita pun susah nak yakinkan kawan-kawan kerana hormat mereka pada pak ngah engkau tu." Kata Long Tong Kat.

Sedang rancak berbual tu tiba-tiba terdengar laungan azan Maghrib dan Putera membayar semua makan minum petang itu. Mereka pun berlalu pergi bersama Long Tong Kat menuju haluan masing-masing.

Tiada ulasan: