Isnin, 7 Jun 2010

KISAH TERUNA, DARA DAN JANDA 2

Putera, anak Teruna yang disapa oleh penduduk kampungsehingga kini masih merenung nasib keluarganya. Hari demi hari kisah keluarganya semakin menjadi buah mulut orang kampung. Andaian demi andaian dibuat oleh orang kampung. tokok tambah cerita usah dikata lagi, memang menjadi mainan dan bualan orang kampung. Bukankah mengumpat itu satu yang menyeronokkan walau pun ia merupakan perangai yang diumpama Nabi Muhammad sebagai makan daging saudara sendiri.

Putera cuba mencurahkan masalah dirinya di masjid dan balai raya dengan kawan-kawannya. Dia mengharapkan agar luahan hatinya itu boleh meredakan keadaan. Tapi tak tahulah sama ada curahan hatinya itu akan memdapat timbang tara adil dari masyarakat kampung atau hanya menjadi bahan cemohan orang semata-mata.

Pastinya ada yang melenting dengan cerita Putera itu. Ada juga yang tak faham dan tak tahu memberi amaran kepada Putera agar menghentikan ceritanya kerana menganggap cerita putera itu kisah siasatus Sultan. Sebenarnya putera tahu yang dia tak boleh bercerita tentang siasatus sultan kerana nanti boleh diambil tindakan tapi bagi putera ceritanya itu perlu diberitahu kepada masyarakat kerana tak mahu Teruna mengorbankan keluarganya demi cita-citanya terlebih dahulu.

Putera benar-benar mengharap agar Dara dan anak-anaknya dibela ddengan sewajarnya. Kemudian kalau nak tambah qowta tambahlah. Putera tak akan menghalang kerana Putera pun lelaki dan tahu kehendak lelaki. Itu pun Putera tak akan menderhaka dengan Teruna dan akan tetap berayahkan Teruna selagi Teruna tidak meninggalkan Dara. Bagi Putera, Keluarga ini amat disayangi kerana Putera pernah merasai jatuh bangun menegakkan keluarga ini. Jatuhnya keluarga ini hanya menambah luka di hati Putera.

Buat Pak Ngah yang menjadi Adik kepada Teruna, Putera memang tidak akan buat apa-apa. Putera bukan nak buat bising karana Putera tahu kami tak ada harga pada Pak Ngah dan Pak Lang. Putera pernah bercakap dan berusul tapi Pak Ngah dan Pak Lang hanya memperkecil-kecilkan Putera dan anak-anak yang lain. Siapalah kami berbanding Pak Ngah yang lebih berkuasa dari Teruna ayah kami sendiri. Sesungguhnya kami punya hati dan perasaan dan mungkin inilah cara terbaik untuk memegur ayah, Pak Ngah dan Pak Lang. Kami anak-anak tidak akan melakukan apa-apa pun dan cukuplah dengan apa yang kami anak-anak pernah buat pada ayah kami yang pertama dulu. Ingatlah, kami juga tahu apa yang kami nak buat tapi kami juga mengharap agar iman menyelamatkan kalian.

Putera amat berharap agar Pak Ngah dapat membuat sesuatu untuk memparbaiki keadaan. Memang pada kaca mata orang kampung Pak Ngah adalah orang yang amat disegani. Namun, bagi Putera memang ia hanya boleh mengharap sedang dia tahu Pak Ngah adalah Pak Ngah yang sebahagian kecil orang Kampung sahaja yang tahu. Namun, andai ada sedikit keperihatinan dari Pak Ngah putera menyeru buatlah sesuatu. Putera tak halang ayah nak kahwin dengan Janda tapi tolonglah jangan buat begini.

(Kisah ini ada kena-mengena dengan orang hidup dan tak ada kena-mengena dengan orang mati.)

Tiada ulasan: