Ahad, 4 Julai 2010

MELAYU TAK NAK MENGUNDI?

"1.9 juta orang Melayu tak mendaftar sebagai pemilih baru" dan "nisbah orang Melayu dan bukan Melayu adalah satu nisbah empat puluh" adalah perkara yang menjadi perbincangan dalam media massa sama ada dalam media cetak atau elektronik. Pelbagai pandangan telah dilontarkan sama ada dari kalangan orang politik mahu pun golongan akedemik berkenaan perkara ini.

Mendengar pandangan dari kalangan orang akedemik yang dihubungan oleh berita radio, rata-rata mereka telah meletakkan kesalahan kepada golongan muda orang Melayu atas berlakunya fenomena ini. Golongan ini dikatakan begitu selesa sehingga tidak menyedari kepentingan mendaftar menjadi pemilih baru. Mereka merasa begitu yakin yang orang Melayu akan terus berada dalam kuasa orang Melayu dan sedikit pun tidak gusar sekiranya kuasa itu akan hilang.

Di pihak anak muda pula menganggap bahawa kehadiran mereka dalam politik tidak perlu lagi kerana mereka punya banyak kerja lain yang lebih penting berbanding dengan memikirkan tentang mengundi. Malah ada di kalangan mereka yang tidak tahu pun tentang pendaftaran pemilih baru dan di mana mereka harus pergi untuk mendaftar. Terdapat pula mereka yang berfikiran bahawa mengundi adalah kerja politik dan mereka tidak terlibatu dalam politik dan biarlah politik diserahkan kepada oran politik yang berpengalaman semata-mata.

Perkara ini sebenarnya titimbulkan oleh Pemuda UMNO awal minggu yang lalu. Merekalah yang mengemukakan nisbah satu nisbah empat puluh ini. Sebenarnya kita tidak tahu angka itu benar atau tidak melainkan pihak Suruhanjaya Pilihanraya sendiri yang mengeluarkan data-datanya. Saya memang percaya seandainya orang bukan Melayu lebih ramai dari orang Melayu mendaftar sebagai pengundi baru namun untuk mempercayai nisbah yang diberi itu agak sukar. Apa pun halnya, orang bukan Melayu lebih ramai dari orang Melayu yang menjadi pengundi baru dalam pilihanraya akan datang.

Bila keadaan ini berlaku, sebenarnya apakah puncanya. Adakah adil untuk kita mengatakan yang orang muda Melayu khususnya tidak perihatin, tidak peka dan seumpamanya terhadap negara sendiri. Atau adakah ada sebab lain yang besar sehingga keadaan ini berlaku. Malaysia telah merdeka selama lebih lima puluh tahun. Sistem pendidikan dan persekolahan ddalam tempoh itu tidak pernah diurus oleh orang lain melainkan UMNO yang menggantikan jawatan menteri pelajaran yang kemudiannya menteri pendidikan dan kini menteri pelajaran kembali dari seorang menteri kepada seorang menteri. Sukatan pelajaran dan pendidikan ditentukan oleh kementerian ini bersama pihak kabinet. Maka bagi saya, UMNO sebenarnya ibarat seorang pengurus ladang yang telah menbuka ladang lima puluh tahun yang lalu dan ladang yang mereka buka itu hari ini sedang mengeluarkan hasilnya. UMNO kini sedang menuai hasil dari usaha mereka sendiri dan mereka tidak perlu berkata hasil ini buruk atau baik kerana segala hasil yang dituai ini adalah dari kerja-kerja mereka membaja, merumput dan menanam tempoh hari. Seandainya hasil yang mereka perolehi ini tidak menepati kehendak mereka sehingga tidak laku dalam pasaran malah busuk tidak boleh dimakan dan hakikatnyha tidak langsung menguntungkan mereka, sebenarnya tiada kata-kata kesal patut dihamburkan dari mulut mereka. Kata orang Melayu tua-tua, "nasi sudah menjadi bubur".

Seingat saya sewaktu di sekolah dulu saya tidak pernah diajar secara jelas mengenai kepentingan mengundi. Walau pun kita diwajibkan melafazkan ikrar rukunegara setiap hari Isnin pagi (kalau tak hujan), seingat saya kami sekadar hafal rukunegara bukan faham pun maksud dantuntutannya. Yang penting bagi kami ketika itu adalah asal boleh jawab soalan siviks dalam peperiksaan cukuplah tu.

Kadang-kadang bila kami bercakap sedikit tentang UMNO dan PAS dalam kelas dan didengar oleh guru maka cikgu akan berkata "kemu kecil lagi, belajar dulu, dah kerja nanti baru boleh berpolitik". Di rumah pun ibu bapa pesan begitu. "kalau dah ada ijazah nanti terpulanglah, nak politik, politiklah", begitulah kata emak dan ayah kepada kebanyakan kami. Bagi mereka yang berjaya masuk ke universiti pula, mereka diikat dengan pelbagai peraturan untuk tidak memahami politik khususnya politik kepartian. Ugutan dan amaran sering diberi kepada para pelajar kalau mereka berminat kepada dunia politik. Antara ugutan yang biasa kedengaran di kalangan pelajar ketika itu adalah akan diambil tindakan buang universiti, gantung universiti, tarik biasiswa atau diambil tindakan undang-undang.

Sebenarnya perkara di atas adalah punca terrencatnya kami dalam memahami kepentingan untuk menjadi pemilih dan apa pentingnya mengundi. Bagi kebanyakan kami, tak mengundi pun tak ada masalah. Kami tetap bekerja, kami tetap boleh makan dan kami tetap hidup seperti nbiasa. Hakikatnya kami tidak memahami akan keperluan uengundi yang sebenar. Kadang-kanang kewujudan parti-parti politik pun tidak kami fahami mengapa. yang pasti mereka yang jadi orang kuat parti akan jadi orang berkuasa. Mereka ini pula menyeleweng bila ada kuasa yang mereka perolehi dari undi yang mereka terima. Jadi, kalau inilah gambaran yang ada dalam pemikiran dan pemerhatian orang Melayu maka apa guna kita menjadi pemilih untuk memberi undi bagi orang kuasa dan kemudian mereka makan kita balik.

Buat UMNO, bukankah masyarakat yang mandul pengetahuan politik begini yang mereka kehhendaki sejak dulu lagi? Bukankah kejahilan dan kemiskinan adalah modal untuk UMNO-BN kekal berkuasa? Dengan kejahilan dan kemiskinan politik ini membuat orang Melayu tidak akan peka dengan semua perkara yang dilakukan oleh UMNO-BN dan dengan itu mereka tidak membantah dan menentang apasaja yang dilakukan oleh UMNO-BN.

Seandainya ada gerakan untuk memberi kefahaman dan kesedaran politik kepada rakyat, gerakan tersebut akan dilebel oleh UMNO-BN dengan pelbagai lebel dan tuduhan? Pelampau, pengganas, ekstrim, petualang, tidak petriotik, perkauman, pemecah-belah, ajaran sesat, komunis dan macam-macam lagi adalah gambaran yang sering diberi kepada pihak yang cuba membawa gerakan kefahaman dan kesedaran berkenaan demokrasi. Kini, rasanya kamu UMNO memang sedang merasai kelazatan buah yang kamu tanam sebelum ini di ladang-ladang kamu dan buah itu kini adalah buah beracun yang akan membuat kamu bertemu dengan malaikut maut tak lama lagi.

UMNO, untuk pengetahuan kamu, kami yang sedar akan kepentingan mengundi adalah kerana didikan yang kami cari sendiri dalam aktiviti kehidupan kami sejak kecil lagi. Kawan-kawan yang baik, majlis-majlis yang sihat yang kami hadiri dan yang paling penting agama yang kami anuti dan cinta pada negara ini adalah punca kenapa kami menjadi pemilih dan akan memang mengundi bukan UMNO-BN. Orang muda tidak menjadi pemilih kerana kamu yang nak mereka jadi bukan pemilih. Terima kasih UMNO.

Tiada ulasan: