Ahad, 29 Ogos 2010

ORANG BUKAN ISLAM DENGAN MASJID

Sekali-sekali fikir, tertanya juga dalam diri sejak bila pula UMNO ini begitu perihatin dengan masjid dan surau dan tahu menghormati kemuliaan dan kesucian Islam. Saya sebut UMNO bukan Ahli UMNO.

Sejak saya kenal erti buruk baik dan tahu akan keperluan dan kepentingan masjid dalam masyarakat Islam, UMNO tak begitu mengambil berat tentang perjalanan masjid. Apa yang mereka tahu hanyalah membina masjid kerana membina masjid boleh memberi laba kepada mereka. Bayhangkanlah nilai sebuah masjid bukanlah bernilai satu ratus atau dua ratus ringgit tapi jutaan ringgit. Peratusan yang mungkin diraih oleh kontraktor UMNO dan pemimpin UMNO mungkin mencecah ribuan ringgit atau lebih.. Lepas bina masjid mereka pun hilang dan hanya datang sekiranya ada mesyuarat pemilihan jewatankuasa masjid atau surau untuk meraih jawatan dan kemudiannya hilang semula.

Itulah UMNO dengan masjid dan perkara ini sedikit sebanyak telah memberi kesempatan kepada mereka yang bersungguh-sungguh dalam membangunkan masjid dan akibatnya UMNO kalah dalam pilihanraya pada 2008 lalu. Perkara inilah yang harus difikirkan oleh UMNO bukan sebuk bercakap tentang kehadiran dua orang wakil rakyat Pakatan Rakyat masuk ke surau dan masjid seperti yang berlaku di Serdang dan Selayang oleh ADUN dan Ahli Parlimen kawasan berkenaan.

Kehadiran dua orang wakil rakyat Pakatan rakyat itu adalah bertujuan untuk menyampaikan bantuan kepada dua tempat berkenaan dan sesuai dengan peranan mereka sebagai wakil rakyat. ADUN Serdang dikatakan masuk ke ruang solat dan memberi tazkirah seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia. Begitu juja denga Ahli Parlimen Selayang telah masuk ke masjid Di Selayang Baru atas keisinan orang melayu juga, lapor Utusan Malaysia (mana lagi kalau bukan akhbar mangkok hayun ini).

Satu perkara yang harus difikir oleh kita semua dalam hal ini adalah bagaimana mereka yakni dua wakil rakyat Pakatan Rakyat ini boleh masuk ke tempat solat tersebut. Jawapannya adalah kerana dua kawasan tersebut bukan lagi kawasan UMNO-BN. Kenapa sewaktu kamu menjadi wakil rakyat dahulu kamu tidak melakukan perkara yang sama dan ketika itu seandainya wakil MCA atau Gerakan melakukan perkara yang sama maka adakah MCA dan Gerakan akan diserang dengan cara yang sama. Politik Pakatan Rakyat dan UMNO-BN tak sama lantas janganlah dinilai sesuatu dari kaca mata yang sama iaitu kaca mata UMNO-BN.

Sepatutnya, UMNO harus berfikir bagaimana untuk mengembalikan kepercayaan rakyat kepada mereka dan kemudian barulah mereka boleh masuk balik ke tempat yang mereka tak pernah masuk dulu.

Majlis fatwa sendiri telah memberi keharusan untuk pelancung bukan Islam masuk ke masjid termasuk dalam ruang solat dan berikut adalah teks keputusan tersebut.

"Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum
Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid.

Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid
dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah
dilarang.

Keterangan/Hujah:

1. Dalam hal-hal yang berkaitan ibadah, sensitiviti umat Islam sangat tinggi dan nilai-nilai ta'abbudi amat dititikberatkan oleh masyarakat Islam.

2. Umat Islam dibenarkan melakukan ibadah sembahyang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al-Khattab pernah melakukannya. Umat Islam perlu bersikap
tasamuh dan tidak terlalu rigid dalam membenarkan orang bukan Islam mendekati masjid.

3. Keindahan Islam boleh ditunjukkan kepada orang bukan Islam melalui lawatan mereka ke masjid-masjid selaras dengan peraturan dan garis panduan yang telah
ditetapkan oleh pengurusan masjid.

4. Sikap membenarkan orang bukan Islam memasuki masjid tidak boleh disamakan dengan sikap tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian kerana
konsepnya adalah berbeza."

Kalau pelancung boleh dibenarkan untuk melihat keadaan dalam masjid maka bagi saya seorang wakil rakyat lebihlah lagi patut mendapat kebenaran kerana mereka masuk sebagai sifatnya pemimpin setempat. Bagi saya ini adalah satu lagi kejayaan da'wah kepada orang bukan Islam di Malaysia kerana kalau dulu orang bukan Islam begitu serba salah untuk jangankan masuk malah berada dberhampiran dengan masjid pun menggusarkan mereka. Kini, kita telah membuka ruang untuk mereka melihat sendiri keindahan Islam melalui masjid yang moga dengan itu akan membuat hati mereka untuk lebih memahami Islam kalau pun tidak menganutinya.

Kenyataan Pengarah JAIS yang menyebut bahawa orang bukan Islam tidak boleh masuk ke masjid khususnya ruang Solat kerana mereka berkeadaan berhadas besar amat memalukan. Kenyataan ini begitu menjatuhkan maruah orang bukan Islam kerana kalau mereka kurang faham tentang hadas besar mereka akan merasa begitu terhina kerana dipandang kotor oleh orang Islam.

Segala hukum yang ada dalam syariat Islam adalah tertanggung kepada orang Islam dan bukannya orang bukan Islam. Walau pun orang yang baru masuk Islam, salah satu perkara yang perlu dilakukan seawal mungkin adalah mandi untuk mengangkat hadas tetapi hukum itu jatuh setelah mereka mengucapkan dua kalimah Syahadat bukannya mandi dulu baru mengucap. Hujah ini sahaja talah menggambarkan betapa mereka yang tidak atau belum Islam tidak akan tertanggung segala hukum Islam kerana mereka tidak ada kaitan langsung dengan ajaran dan peraturan agama ini. Sebab itulah apabila Karpall Singh mempersoalkan hudid maka beliau tidak berdepan dengan apa-apa resiko sedang kalau kita orang Islam bercakap sebagaimana yang diucapkan oleh Karpall itu maka kita boleh jadi murtad.

Sama juga dengan isu aurat sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh lidah berbayar UMNO iaitu Utusan Malaysia. Fatwa di atas jelas memberi tunjuk cara untuk mengendalikan kehadiran orang bukan Islam apabila berada dalam masjid dan surau.

1. Harus mendapat kebenaran pentadbir masjid. Dalam hal ini kedua-dua wakil rakyat itu telah mendapat kebenaran dari pentadbir masjid malah pihak masjid sendiri yang menjemput mereka.

2. Perlakuan mereka terkawal dan beradab dan tidak mencemarkan kesucian masjid. Adakah kedua-dua wakil rakyat ini telah melanggar peraturan tersebut? Kalau sekadar tidak bertudung, sekali lagi ia adalah hukum ke atas orang Islam. Al-Quran dalam surah An-Nur menyebut "wahai orang beriman, labuhkanlah tudung (jilbat) kamu hingga ke paras dada ..." dan Allah tidak menyebut "wahai orang-orang Islam". Maknanya di sini arahan menutup aurat adalah kepada orang-orang beriman sebagaimana arahan puasa. Maka, orang Islam pun tidak diarahkan begitu apatah lagi orang bukan Islam. Bagi orang Islam yang mengaku beriman maka wajib baginya untuk menutup aurat tetapi bagi mereka yang islam tapi tidak beriman terpulang dan tunggulah azab Allah. Kalau orang Islam tak beriman pun tak disuruh inikan pula orang bukan Islam. Namun adakah pakaian ADUN Serdang itu tidak sopan dan menjolok mata? Jangan kerana kepentingan politik UMNO-BN lantas kamu sanggup memperkecilkan orang bukan Islam sedang mereka juga punya hak di bumi Allah.

Namun begitu, satu kaedah yang sesuai dan tidak menyinggung mana-mana pihak haras dirangka dan digubal dalam menghadapi keadaan seperti ini kerana masyarakat Melayu khususnya belum biasa dengan perkara-perkara seperti ini. Peraturan ini perlu bagi menjamin kelancaran hubungan sesama rakyat dalam menjalani urusan seharian termasuk di masjid dan surau bersama orang-orang bukan Islam. Nampaknya Pakatan Rakyat telah bertindak mendahului ke fahaman masyarakat dan ini telah diambil kesempatan oleh golongan kemaruk kuasa.

Apa pun perkara ini kalau tak berlaku akan terus menjumutkan pemikiran orang melayu khususnya dan akan terus menakutkan orang bukan Islam dengan masjid dan surau. Moga dengan berlakunya perdebatan seperti ini hasil dari peristiwa-peristiwa yang berlaku akan lebih mematangkan lagi seluruh rakyat Malaysia dalam memacu selogan "Islam For All". Jadikanlah fitnah UMNO selepas ini sebagai ruang dan peluang untuk para penda'wah dan PAS untuk memberi penjelasan tentang sesuatu isu berdasar perkara yang berlaku di depan mata. Terima kasih UMNO kerana fitnah kamu boleh memberi ilmu dan kefahaman kepada kami.

* Pembetulan: Wakil Rakyat yang saya katakan ADUN Serdang itu sebenarnya adalah Ahli Parlimen Serdang

Tiada ulasan: