Selasa, 8 Jun 2010

PERTIS: APA NAK JADI 3

Kedudukan seorang pemimpin dengan orang yang dipimpin ibarat seorang yang berada di atas pokok dengan orang ramai yang berada di bawah pokok. Bagi orang yang berada di atas pokok dia akan memandang di bawah dengan satu pandangan sedang seribu orang yang berada di bawah pokok akan memandang ke atas dengan seribu pandangan. Seribu pandangan di bawah itu andai diolah dan diadun oleh orang yang di atas mampu menjadi suatu adunan yang lazat bagi dijamu kepada pemimpin dan orang yang dipimpin sekaligus. Namun, seandainya pandangan-pandangan dari bawah tidak dipeduli dan diambil pusing maka ia akan akhirnya menjadi api dalam sekam yang boleh menhancurkan pemimpin dan yang dipim[pin keseluruhannya.

Andai ada orang di bawah yang dulu pernah duduk di atas pokok tiba-tiba bersuara dari bawah memberitahu orang di atas bahawa sarang tebuan berada dekat dengannya, kita akan melihat tiga reaksi berikut:

1. orang di atas akan berkata "Terima kasih kerana mengingat dan memberitahu saya dan saya akan berhati-hati agar tidak terkena atau terlanggar sarang tebuan tersebut.".

2. Ada juga orang di atas akan berkata "Engkau tahu apa, aku yang ada di atas, aku tahulah.".

3. Ada juga orang yang di atas berkata "Dulu masa engkau berada atas apa yang engkau buat, kenapa engkau tak buang saja sarang tebuan itu.".

Natijah dari posting-posting saya yang lalu yang bertajuk "PERTIS: APA NAK JADI", "PERTIS: APA NAK JADI 2", "KISAH TERUNA, DARA DAN JANDA" dan "KISAH TERUNA, DARA DAN JANDA 2" memperlihatkan reaksi spontan dengan pilihan ketiga dalam bentuk menyerang peribadi. Sebenarnya orang di bawah mempunyai pilihan untuk membiarkan sahaja apa yang dilihatnya kerana seandainya tebuan itu menyerang orang di atas pokok orang-orang di bawah boleh dan sempat melarikan diri dan meninggalkan orang di atas seorang diri dan menanggung serangan dan kesakitan, yang memungkinkan dia jatuh dari pokok tanpa ada yang membantunya. Namun kerana ukhwah, kasih sayang dan tanggung jawab berjemaah maka orang di bawah tadi mengambil resiko untuk memberitahu orang di atas walau pun dia tahu orang di atas tak senang untuk diberitahu.

Pihak berkenaan telah membuat serangan peribadi dengan berkata "dulu masa jadi setiausaha agung, masa PERTIS diharamkan, apa yang dia buat?" dan "Masa dia jadi Yang Dipertua PERTIS selama 4 tahun (sebenarnya 2 tahun) apa yang dia buat?'. Saya boleh memilih untuk menjawab persoalan tersebut bagi membela diri tapi apakah jawapan saya itu mampu mengubah apa yang telah dikatakan berlaku atau saya lakukan. Apa yang telah berlaku akibat dari tindakan yang saya lakukan atau tidak lakukan telah pun berlaku dan sudah tidak mempunyai apa-apa makna lagi hari ini untuk dibahas dan dibincangkan sedang apa yang berlaku hari ini, yang saya utarakan adalah perkara yang boleh dibuat sesuatu untuk diperbaiki kerana anda masih berada di tempat anda berada dengan kuasa yang anda miliki. Apakah kerana saya tidak melakukan apa yang sepatutnya saya lakukan sehingga terjadi apa yang telah terjadi maka anda juga boleh melakukan apa yang anda hendak lakukan kerana itu adalah amalan yang patut saudara contohi. Apakah pengharaman PERTIS yang merupakan "apa yang dia buat" (kalau benar saya puncanya) harus menjadi alasan untuk saudara-saudara mengulangi apa yang berlaku kerana "apa yang dia buat"?

Apa pun saya ingin mengucapkan terima kasih atas serangan peribadi terhadap saya kerana ini membuktikan ketidakupayaan anda menjawab apa yang telah saya persoalkan. Dengan ini saya yakin yang saya berada di pihak yang benar kerana bagi yang tidak mampu berhadapan dengan kebenaran alternatifnya adalah serangan peribadi. Ia dilakukan bertujuan untuk merosakkan (damage) orang yang mempersoalkan kebenaran agar damage itu akan mengenepikan persoalan kebenaran yang dibawanya. Dengan ini pihak berkenaan akan kelihatan betul kerana damage telah dilakukan kepada lawannya. Hakikatnya, saya tidak menuntut banyak dalam posting-posting saya sebelum ini melainkan patuhi perlembagaan. Kenapa mesti perlembagaan PERTIS diingkari sebanyak dua kali untuk tempoh Jun 2009 hingga Jun 2010? Kenapa Mesyuarat Agung Khas yang sepatutnya diadakan pada selewat-lewatnya bulan September telah diadakan pada bulan disember? Kini, Mesyuarat Agung Tahunan ke015 pula akan diadakan pada 23 dan 24 Julai, kenapa? Hanya menuntut pematuhan ini lantas saya diserang secara peribadi. Saya akan mengulas isu ini pada posting akan datang dengan merujuk kepada notis mesyuarat yang telah dikeluarkan.

Saya juga dilebel "Azman tak buat apa-apa. Dia cuma nak buat bising. Hangat-hangat tahi ayam". Saya dengan ini menegaskan bahawa saya tidak berhasrat untuk mengambil apa-apa pun tindakan lanjut selain dari postin-posting dalam blog ini. Saya juga ingin tegaskan yang saya tidak akan mengulangi apa yang pernah saya lakukan pada 2002 yang lalu. Saya hanya akan lakukan kerja untuk tahun 2010 sahaja. Apa guna saya melakukan kerja 2002 kalau pada 2010 pengkhianatan telah dilakukan. Adalah lebih baik saya melakukan kerja 2010 dengan harapan agar kebaikan boleh kita perolehi hingga masa-masa mendatang.

Ingatlah, serangan peribadi tidak akan membawa kita ke mana. Islam mengajar kita bahawa seandainya kita mendedahkan satu keburukan seseorang, mungkin seribu orang boleh mendedahkan seribu keburukan kita. Tak berapa hari pun kata-kata yang menyerang peribadi saya dihamburkan, kata-kata itu telah sampai ke telinga saya dan mengekorinya adalah beberapa cerita buruk tentang individu berkenaan. Itulah keadilan
Allah.

Mengenai "hangat-hangat tahi ayam", ketahuilah bahawa hangatnya tahi ayam memang tak lama tapi tahi ayam yang dah sejuk busuknya bukan seminit dua. Apakah kita mungkin menghimpunkan tahi ayam yang busuk itu untuk dijadikan baja bagi menyuburkan anda semua agar menjadi pohon yang boleh kami teduhi?

Sampan telah di air, dayung telah di tangan, sedang kami hanya penumpang.

Tiada ulasan: