Rabu, 6 November 2019

Catatan Parlimen: Siapa Yang Rasis Sebenarnya Wahai Jelutong.?

Catatan Parlimen: Siapa Yang Rasis Sebenarnya Wahai Jelutong.?
1. Agenda utama Sidang Dewan Rakyat pada hari ini ialah perbahasan Belanjawan 2020 peringkat jawatankuasa (kementerian) setelah ia diluluskan peringkat dasar pada malam semalam.
Pada peringkat jawatankuasa ini, Ahli Parlimen perlu memfokuskan perbahasan kepada perincian butiran peruntukan untuk setiap kementerian sepertimana yang terkandung di dalam Buku Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2020 yang setebal 501 mukasurat.
Perbahasan belanjawan peringkat jawatankuasa akan berlangsung sehingga 28 November 2019.
2. Antara Ahli Parlimen PAS yang membahaskan peruntukan Jabatan Perdana Menteri ialah YB Bachok, Tumpat, Pendang, Setiu dan Pasir Mas. Mereka menyentuh berkenaan peranan dan keberkesanan institusi Parlimen, Suruhanjaya Pilihan Raya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, JAKIM, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM),Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), dan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional.
3. Ketika sesi perbahasan oleh Ahli Parlimen Pasir Mas, YB Ustaz Ahmad Fadhli Shaari, beliau menyentuh berkenaan pertambahan peruntukan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional bagi tahun 2020 yang naik lebih RM30 juta. Beliau bertanya adakah kenaikan peruntukan sebanyak itu berbaloi.? Hal ini kerana petunjuk prestasi utama prestasi outcome Program Pembangunan masyarakat yang harmoni dan seimbang pada tahun 2020 hanya bertambah 0.03 iaitu daripada 0.57 pada tahun 2018 kepada 0.60 pada tahun 2020.
4. Beliau turut meminta penjelasan adakah pihak kerajaan menghadapi beban tugas yang banyak terutama dalam memantau kenyataan-kenyataan Menteri yang menggugat perpaduan?
Beliau memberi contoh ucapan Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP yang juga Menteri Kewangan pada 3 November 2019 yang telah menabur fitnah yang dahsyat kepada PAS dan UMNO.
Tatkala YB Pasir Mas mula membaca petikan ucapan fitnah jahat Lim Guan Eng, sepantas kilat YB DAP Jelutong terus menggelupur kepanasan.
YB DAP Bukit Bendera turut bangun menuduh YB Pasir Mas membawa "fake news" (berita palsu) ke dalam dewan.
Suasana dewan menjadi agak hangat kerana Jelutong mencabar YB Pasir Mas mengulangi apa yang disebut itu di luar Dewan.
YB Pasir Mas dengan tegas tetap mempertahankan kenyataan yang dibacanya di dalam dewan mahupun di luar dewan.
5. Pelik bukan.? Ahli Parlimen DAP sendiri tidak tahu atau sengaja buat-buat tidak tahu ucapan Lim Guan Eng, pemimpin ulung sanjungan mereka sendiri.
Kasihan Jelutong ini, hendak mengampu pun tidak bertempat, menyokong membabi buta inilah padahnya.
Untuk makluman YB DAP dan sekalian juak PH, YB Pasir Mas bukan mengutip berita ucapan itu daripada tepi jalan mahupun longkang busuk, ia dipetik daripada laman web rasmi DAP sendiri (www.dapmalaysia.org).
Tajuk artikel tersebut ialah; "Speech by DAP Secretary-General and MP for Bagan Lim Guan Eng at the DAP Johor State Annual Convention in Muar on Sunday, 3rd November 2019".
6. Antara fitnah jahat yang dibuat oleh Lim Guan Eng terhadap PAS dan UMNO ialah;
"Worse any victory by MCA in the Tanjung Piai by-election may lead to endorsement of the racist and extremist religous philosophy of both PAS and UMNO, where :-
1) Non-Malays or non-Muslims do not deserve to hold Ministerial positions in Cabinet;
2) Vernacular schools teaching mother-tongue languages should be closed down;
3) Non-Muslims especially Christians, cannot gather for their religious prayers;
4) Boycotting non-Muslim products and businesses; and
5) Labelling non-Muslim and non-Malays who oppose them as pigs, terrorists and communists."
7. Jelas ucapan tersebut teramatlah rasis dan fitnah yang amat jahat. Lim Guan Eng mendakwa sekiranya MCA menang pada PRK Tanjung Piai ia membawa makna pengiktirafan kepada falsafah perjuangan PAS dan UMNO yang berunsur perkauman dan ekstremis agama.
Lim Guan Eng menuduh muafakat antara PAS dan UMNO akan menyebabkan;
1) orang bukan Melayu dan bukan Islam tidak akan dapat bergelar Menteri Kabinet
2) Sekolar Vernakular akan ditutup
3) Penganut bukan Islam khususnya Kristian tidak lagi dapat berkumpul untuk amalan agama
4) Produk dan perniagaan bukan Islam diboikot
5) Orang bukan Melayu dan bukan Islam dilabel sebagai babi, komunis dan pengganas
8. Wah, semudah itu Lim Guan Eng kesayangan PAN ini memfitnah PAS dan UMNO. Rekod pemerintahan PAS sebagai Kerajaan Negeri Kelantan dan Negeri Terengganu serta UMNO sebagai Kerajaan Persekutuan Malaysia adalah bukti yang paling terang lagi nyata bahawa apa yang diomong oleh Lim Guan Eng merupakan palsu dan fitnah yang melampau.
Adakah pernah berlaku kes orang bukan Melayu dan bukan Islam disekat daripada beribadat di kuil, tokong dan gereja di negeri di bawah pentadbiran PAS.?
Adakah anak-anak orang Cina, India dan Siam dihalang daripada pergi ke sekolah di Kelantan.?
9. Adakah Lim Guan Eng mahu menafikan akan hakikat fakta bahawa sememangnya pemimpin mereka bersekongkol dan terlibat dengan penyebaran ideologi komunis dan pengganas.?
Tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa pada era pentadbiran Kerajaan PH pimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sekarang.
Adakah Lim Guan Eng sudah terlupa bahawa dia sendiri sebagai Setiausaha Agung DAP dan Tan Kok Wai Pengerusi DAP yang menulis prakata komik propaganda komunis yang sudah diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri pada era pentadbiran Kerajaan PH ini.?
Adakah Lim Guan Eng sudah terlupa bahawa antara yang ditahan di bawah SOSMA dan didakwa di mahkamah atas pertuduhan terlibat dengan aktiviti kumpulan pengganas LTTE merupakan pemimpin DAP sendiri.?
Mereka semua juga dikenakan tindakan pada era pentadbiran Kerajaan PH ini.
Jadi, mengapa DAP yang juga sebahagian daripada Kerajaan PH mahu mempertikaikan tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa di bawah Kerajaan PH sendiri.?
Parti komponen Kerajaan menentang dasar Kerajaan PH sendiri. DAP menjadi Pembangkang dalam Kerajaan.
Bukankah ini gila namanya bukan.?
10. Oleh kerana DAP kian tertekan dengan pelbagai kecaman rakyat terhadap mereka maka langkah yang paling mudah ialah memangsakan PAS dan UMNO sebagai "punching bag" untuk dipersalahkan.
Ucapan jahat Lim Guan Eng ini bukanlah kali pertama.
Sebelum ini dia menuduh kerjasama PAS dan UMNO akan mewujudkan Kerajaan ala Taliban.
Yang paling rasis ialah DAP dan jejak langkah itu sudah mula diikuti oleh anak didik kesayangan mereka iaitu PAN.
11. Cuba dengar sendiri apa ucapan Salahuddin Ayub, Timbalan Presiden PAN ketika kempen di PRK Tanjung Piai.
Dia menakutkan orang bukan Melayu di sana dengan berkata negara akan huru-hara sekiranya PAS dan UMNO memerintah Malaysia.
Bapa borek- anak rintik.
Ke manakah tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
Suka atau tidak, rakyat sememangnya dapat menilai sendiri bagaimana PAN hanyalah mengikut acuan rasis DAP.
Catatan oleh;
Syed Ahmad Fadhli
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen PAS
05 November 2019

Tiada ulasan: