Sabtu, 8 Januari 2011

INTERLOG MANGSA ORANG POLITIK

Saya bukanlah seorang yang gemar membaca novel malah novel Interlog ini pun belum pernah saya baca walau pun telah ada dalam perpustakaan MAB. Namun begitu, apa yang berlaku pada novel ini amat menyedihkan kerana novel ini menjadi mangsa kepentingan dan keserakahan nafsu politik golongan tertentu dalam negara ini selepas 50 tahun merdeka dan 40 tahun novel ini memenangi anugerah.

Sebagai sebuah karya dari seorang penulis yang telah diiktiraf sebagai sasterawan negara, sudah tentu novel ini punya nilai tersendiri dalam kesusasteraan melayu dan peradaban bangsa melayu dan bangsa Malaysia. Hasrat membina sebuah perpaduan yang jitu di kalangan rakyat Malaysia bukan idaman dan matlamat gagasan 1 Malaysia semata-mata tetapi ia telah menjadi tunjang kepada pembentukan negara ini sejak awal lagi.

Sebagai seorang yang pernah bersekolah dan belajar bersama-sama murid bukan melayu, sebenarnya pandangan serong atau sinis terhadap sesama bangsa memangnya wujud walau pun di peringkat kanak-kanak lagi. Panggilan-panggilan dan gelaran tertentu untuk sesuatu kaum memang wujud ketika saya bersekolah di tahun-tahun tujuh puluhan dan lapan puluhan namun kami masih boleh belajar dengan harmoni dan mesra. Malah, gelaran-gelaran itu kerana tidak dimainkan denganmelampau sering kali menjadi gurauan sesama kami di Sekolah Rendah Kebangsaan Tengku Bendahara Azman 2 dan Sekolah Dato" Hamzah Pelabuhan Klang. Kami masih mampu mengiktiraf perbazaan dan persamaan walau pun kami masih kanak-kanak dan remaja ketika itu.

Kini, setelah kita mencapai kemerdekaan lebih lima puluh tahun, ditambah pula dengan laungan 1 malaysia, amat sedih dan mendukacitakan bila novel ini menjadi kambing hitam kepada percaturan politik puak berkepentingan. UMNO dan PAS sendiri sehingga kini tidak begitu jelas pendirian mereka dalam hal ini mungkin kerana selogan "1 Malaysia" atau "PAS for All" yang mereka laung-laungkan.

Hakikat yang dapat dirasakan, sebenarnya hubungan sesama kaum di kalangan bawahan atau rakyat biasa memang cukup baik dan mengkagumkan. Kita boleh melihat percampuran antara kaum hampir di mana-mana tanpa ada sebarang masalah. Masalah sering kali timbul bila ada pihak atau orang politik cuba mencipta kekerohan. Golongan politik inilah tak kira dari kalangan kerajaan ata sebaliknya yang banyak menimbulkan masalah kepada pembinaan persefahaman antara kaum. Segala peristiwa walau pun kecil akan dieksploytasi untuk membangkaitkan kemarahan dan sokongan kaum masing-masing terhadap mereka yang kononnya jaguh kepada kaum mereka termasuk orang Melayu.

Oleh yang demikian, tindakan PENA mendahului pihak lain dalam mempertahankan "Interlog" adalah sesuatu yang cukup besar maknanya kepada dunia kesusasteraan, kebudayaan dan pendidikan. Ia juga menunjukkan bahawa golongan penulis adalah golongan yang tidak boleh dengan begitu mudah diperkotak-katikan oleh golongan politik atau individu politik. tahniah PENA.