Ahad, 28 Februari 2010

SINGGUNG MAULIDUL RASUL

Setelah dua hari bercuti ditambah dengan satu hari bersempena hari Mauludul Rasul, nampaknya berarak tak berarak dalam “sambutan” atau “keraian” majlis Mauludul Rasul masih menjadi perbincangan di dalam akhbar yang mendakwa akhbar itu adalah akhbar arus perdana. Hari ini tersiar dalam akhbar yang semua orang tahu namanya itu berkenaan khutbah Jumaat seorang ahli parlimen yang tiba-tiba mendapat liputan meluas dalam dada akhbar dan siaran tv. Pemimpin Islam jadi balaci Tak sangka pula khutbah Y.B ini boleh disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia.

 

Sebenarnya, bukan senang seorang Y.B dari Pakatan Rakyat (ikut istilah UMNO dan BN pembangkang) mendapat liputan yang begitu sekali, khutbah pula tu. Jangankan khutbah Tok Guru Nik Aziz atau Khutbah Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Hutbah rasmi negara di masjid negara pun tak pernah disiarkan dalam akhbar tersebut. Maknanya Y.B ni, (sebut je lah) Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru lebih hebat dari para ulama yang ada di Malaysia ini sehingga khutbahnya perlu disiarbaca oleh seluruh rakyat Malaysia.

 

Isu perarakan Mauludul Rasul yang menjadi perbahasan sekarang telah menjadi begitu penting dalam sambutan Mauludul Rasul tahun ini. Pembatalan perarakan (memang tiada pembatalan pun)  telah membuat Orang Melayu dikejutkan dari lamunan dan mimpi lantas bingkas bangun mempertahankan tradisi dan syiar Islam. Ketua Menteri Pulau Pinang dianggap tidak memahami tradisi Orang Melayu dan Islam. Perjuangan itu pula mendapat sokongan dan dukungan dari seorang mufti yang tersohor di antero dunia (UMNO je lah) dan beliaulah yang menyebut soal kefahaman tradisi Orang Melayu tanpa mengemukakan sepotong nas pun. Kita harus berbangga kerana kegagalan mufti tersebut bercakap secara ilmiah Islam dalam memnbicarakan isu perarakan ini.

 

Apa pun, Y.B ini cukup hebat sehingga memanggil pemimpin Islam yang setuju dengan pembatalan perarakan itu sebagai “balaci” dan “bajingan”. Saya memang faham dengan perkataan “balaci” tapi masih tak merasa apa kerana yang menyebutnya juga balaci tetapi “bajingan” amat menyakitkan hati saya. Saya orang jawa dan cukup tahu dengan perkataan “bajingan” yang dari perkataan jawa ini. Siapakah kamu untuk meletakkan orang lain balaci atau bajingan. Apakah kamu itu sendiri bukan “bajingan” kepada pihak tertentu sehingga sanggup menjual muka dingan harga sekeping suratkhabar. Bukankah kamu dalam kuliah-kuliah kamu pernah mengatakan bahawa orang berarak dalam Mauludul Rasul sama dengan Abu Jahal dan Abu Lahab. Kenapa bila ada tindakan (yang bukan tindakan) dari Kerajaan Pulau Pinang) tiba-tiba anda menuduh pemimpin Islam yang menyokong sebagai balaci dan bajingan.

 

Satu lagi, Zulkifli Nordin boleh menggunakan perkataan seumpama itu dan sanggup disiarkan oleh akhbar, Cuba bayangkan seandainya Zulkifli Nordin menggunakan perkataan yang sama dengan suara sebagai pemimpin Pakatan Rakyat, dengan menyebut “bajingan” atau “balaci” kepada pemimpin UMNO pastinya akhbar tersebut akan membuat ulasan yang menarik seperti sebulum-sebelumnya sebagaimana yang dilakukan terhadap pemimpin PAS dan PKR apabila menggunakan istilah yang agak tidak sesuai bagi Utusan Malaysia. Kadang-kadang pemimpin UMNO pun tak ambil kisah sangat dengan istilah-istilah ini tapi Utusanlah lebih sudu dari kuah. Jadi, bila Zulkifli Nordin boleh dapat tinta emas di Utusan Malaysia maka sebenarnya kita tahu siapalah yang sebenarnya balaci dan bajingan.

 

Sifat seekor bajing, dia akan melompat dari satu dahan ke satu dahan dan bajin Kulim Bandar Baru ini takut untuk melompat kerana belum disuruh melompat. Bila balaci disuruh lompat baru dia akan melompat macam “bajing”. Bajing adalah perkataan jawa yang bermakna tupai dalam bahasa Melayu.

Jumaat, 26 Februari 2010

KELAHIRAN RASULULLAH : SAMBUTAN ATAU ANUTAN

1431 dicampur dengan lima puluh tahun yang lalu, ketika manusia berada dalam kegelapan hati dan nafsu menjadi sandaran dan matlamat diri sehingga zaman itu digelar sebagai zaman jahiliah, Pada 12 Rabiul-Awal, di satu pagi Ithnin yang indah lahirlah seorang putera yang hebat yang kemudiannya dinamakan Muhammad. Peristiwa ini walau pun secara biologinya sama seperti kelahiran-kelahiran lain dan bukan kelahiran yang luar biasa seperti Nabi Isa, Adam dan Hawa, tetapi kelahiran ini punya makna besar dalam tamadun manusia dan alam seluruhnya. Kelahiran ini merupakan kelahiran agung yang merubah seluruh kemusnahan dan kehancuran kehidupan kepada satu tamadun yang gemilang, hebat, agung, ulung dan sebenarnya tiada perkataan tepat untuk menggambarkan kelahiran putera ini. sebenarnya baginda membina segala legasinya berdasarkan aqidah tauhid, akhlak dan fitrah.

 

Beberapa peristiwa yang berlaku di Kota Mekah sebelum kelahiran Rasulullah pada tarikh ini mungkin merupakan tanda awal yang diberi Allah kepada manusia bahawa orang-orang yang ditunggu oleh kalangan ahli kitab akan muncul. Seumpama suatu pengajaran yang harus dicari oleh kita Umat Islam, dalam keadaan Mekah yang Ka’bah berada di dalamnya tiba-tiba diserang oleh satu ketumbukan tentera yang hebat diketuai oleh Abrahah. Sesungguhnya sesuatu peristiwa yang berlaku memang pasti ada tujuannya kerana Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia. Kehadiran tentera Abrahah ini seolah-olah tidak mungkin akan dapat dihalan oleh penduduk Mekah. Keadaan ini jelas dapat diperhatikan apabila Abdul Mutalib pergi menemui Abrahah dan dia hanya meminta agar dipulangkan unta-unta mereka sahaja.

 

Abrahah menjadi kehairanan dengan sikap Abdul Mutalib kerana tenteranya datang untuk menghancurkan Ka’bah sedang penduduk Mekah hanya memikirkan soal unta mereka. Abdul Mutalib memaklumkan kepada Abrahah bahawa unta-unta itu adalah milik merreka sedang Ka’bah ada pemilikNya dan terpulanglah kepada tuanNya untuk menjaganya. Abrahah dengan rakus meneruskan hasratnya untuk menghancurkan ka’bah dan akhirnya ketentuan Allah pun datang dengan Ababil yang membawa batu-batu dari api neraka untuk menhancurkan Abrahah dan pasukannya. Pentingnya peristiwa ini sehingga tahun itu dinamakan “Tahun Gajah” dan pada tahun gajah inilah Muhammad SAW dilahirkan dan sering disebut bahawa Rasulullah lahir pada 12 Rabiul-Awal Tahun Gajah.

 

Di kalangan orang-orang Yahudi pula, seperti yang dinyatakan di atas memang amat ditunggu-tunggu. Perihal Ahmad (Muhammad) SAW ini telah diketahui oleh mereka melalui Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa lebih awal lagi. Betapa mereka ini cukup tahu akan kelahiran dan kehadirin Muhammad SAW sehingga dikatakan mereka mengenali Muhammad lebih dari anak mereka sendiri. Namun begitu mereka tidak pasti Muhammad ini akan lahir dari bangsa apa dan mereka begitu berharap agar baginda lahir dalam kalangan kaum mereka (Yahudi) tetapi Allah yang menjadi pemilik kepada segala-galanya dan mengatur kesumua urusan manusia telah melahirkan Muhammad dalam Bangsa Arab, satu bangsa yang telah rosak, punah dari segi budaya, sosial dan peradaban.

 

Di kalangan Bangsa Arab pula kaum Quraisy adalah kaum yang terpilih untuk lahirnya Rasulullah dan suku Bani Hasyim adalah suku yang memiliki Muhammad. Kelahiran baginda tanpa ayah itu telah disambut dengan begitu gembira oleh bapa saudaranya Abu Jahal. Beliau telah mengadakan sambutan yang begitu hebat dan meriah atas hari kelahirannya. Jamuan diadakan di Mekah bagi menyambut kelahiran baginda. Mekah seumpama berpesta dengan peristiwa kelahiran itu.

 

Perancangan Allah terus berjalan mengikut kehendakNya dan Muhammad kemudiannya mengalami pembesaran sebagai manusia dengan lindungan Allah. Di usia 40 tahun Muhammad telah menerima wahyu yang pertama di Gua Hira’ (ayat 1-5: surah Al-Alaq) yang tak lama kemudian turun pula ayat-ayat dalam surah Al-Mudathir sebagai pengesahan yang baginda menerima tanggungjawab besar sebagai nabi dan rasul akhir zaman yang kemudian membina manusia atas dasar aqidah dan syari’ah.

 

Di sinilah juga bermulanya penentangan yang begitu hebat dari keluarganya, kaumnya dan bangsanya. Abu Jahal dan rakan-rakannya yang ketika lahirnya Muhammad yang menjadikan Mekah tempat pesta kini menjadi pemuka yang utama menentang Muhammad SAW. Begitu Muhammad SAW meneruskan langkahnya lantas begitulah juga Abu Jahal, Abu Lahab mengatur penentangan dan permusuhan. Namun, kebenaran adalah untuk semua dan ia milik Allah, maka akhirnya Islam menang dengan kegigihan Rasulullah, para sahabat dan pastinya semua adalah kehendakNya jua.

 

Melihat kepada semua di atas, hari ini kita akan melihat masyarakat Malaysia khususnya akan mengadakan, menganjurkan, meraikan dan menyambut kelahiran dengan nama maulidul rasul. Atur caranya bukan sekadar di peringkat surau atau masjid malah ia juga disambut hingga keperingkat kebangsaan. Untuk menunjukkan betapa masyarakat Melaysia benar-benar menghayati (mungkin) peristiwa kelahiran ini maka cuti umum diisytiharkan di seluruh negara pada 12 Rabiul-Awal pada tiap-tiap tahun.

 

Persoalan kini, apakah sambutan yang kita adakan ini seiringan dengan anutan kita terhadap ajaran Rasulullah melalui Al-Quran yang diwahyukan kepadanya dan hadith-hadith sabdaannya. Berbaloikah jumlah yang dikeluarkan untuk sambutan ini kalau kita hanya sekadar berarak, berselawat dan berkumpul di masjid-masjid dan surau-surau sedang maksiat begitu berleluasa di depan mata. Perintah-perintah Allah yang terkandung dalam Al-Quran bukan sekadar terabai dan tidak dilaksanakan, malah ianya kini telah menjadi modal dan perdeatan politik yang tidak berkesudahan.

 

Dalam soal solat dan aurat, bagaimana keadannya? Riba dan arak bagaimana suasananya Hiburan dan sukan apakah mengikut tenjuk ajar baginda. Hudud, apakah sikap kita? Kita sanggup berkelahi kerana perarakan sedang ia bukan pun wajib, sunat, harus, bahkan mungkin haram kalau salah pengendaliannya. Maulidul Rasul juga telah menjadi isu politik untuk mereka mempertahankan atau merebut kuasa yang telah hilang. Kalau inilah sikap kita, inilah penentangan kita, apa bezanya kita denganAbu Jahal, Abu Lahab dan orang-orang Yahudi? Jadi, dengan akal yang diberi Allah, mari kita sama-sama menilai dengan jujur apakah kita cinta kepada RasulullahSAW atau kkita hanya mempersenda Rasulullah.

 

Selamat memperingati  hari kelahiran Rasulullah dan harus diingat bahawa pada hari ini juga Rasullah wafat. Marilah kita banyakkan berselawat ke atas baginda.

Khamis, 25 Februari 2010

PERCUBAAN MENGGUNAKAN WINDOWS LIVE WRITER

Saya juga berminat untuk mencubanya dan kini saya sedang menggunakannya. harakahdaily sekiranya ada perkara yang merapu abaikan saja. maklumlah, percubaan.

PERKARA-PERKARA YANG PATUT ANDA LAKUKAN JIKA DITAHAN POLIS

1. BAGAIMANA MENDEFINASIKAN ISTILAH ‘DITAHAN’? HANYA APABILA …
a. Polis berkata kepada anda, “Anda ditahan”
b. Polis menggari tangan anda
c. Anda dilarang dari meninggalkan sesebuah bilik, kawasan atau sebagainya oleh pihak
polis
2. BAGAIMANA SEKIRANYA ANDA DITAHAN OLEH PIHAK POLIS (semasa berjalan, memandu pulang
dsb.)
a. Anda mungkin akan disoal. HANYA berikan butir-butiran diri anda seperti nama,
nombor kad pengenalan, alamat. Anda juga mungkin akan diminta menunjukkan kad pengenalan
diri anda
b. Anda tidak perlu menjawap lain-lain soalan
c. Biasakan bertanya pengenalan diri polis yang berkenaan. Sentiasa catatkan nama
dan nombor kad pengenalan mereka.
d. Catatkan nombor kenderaan ronda mereka
3. JIKA ANDA DITANYA LAIN-LAIN SOALAN
a. Tanya kepada polis berkenaan, “Adakah saya ditahan?”
b. Sekiranya mereka berkata “Ya”, jangan menjawap apa-apa lagi soalan yang diajukan
kepada anda. Adalah menjadi hak anda untuk menjawap apabila berada di mahkamah sahaja.
c. Sekiranya mereka berkata “Tidak”, anda boleh beredar pada bila-bila masa sahaja.
4. JIKA ANDA DITAHAN
a. Beritahu orang-orang yang berhampiran dengan anda
b. Sekiranya anda mempunyai telefon bimbit, telefon rakan, keluarga atau peguam anda.
Sekiranya anda ditahan di kawasan diantara Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Dataran
Merdeka, besar kemungkinan anda akan dibawa ke balai polis Dang Wangi (Stadium) dan
balai polis Campbell. Minta kawan anda, keluarga atau peguam anda pergi ke balai
polis Dang Wangi dahulu untuk mengesahkan penangkapan anda dan dimana anda berada.
c. Catatkan / ingatkan waktu anda ditahan
5. KETIKA DITAHAN, PIHAK POLIS MESTI MEMBERITAHU ANDA
a. Mengapa anda ditahan
6. SELEPAS DITAHAN
a. Pihak polis hanya boleh menahan anda didalam lokap selama 24 jam sahaja, tidak
kira samada pada hari cuti am atau pada hujung minggu. Ini adalah hak PERLEMBAGAAN
anda. Selepas tempoh masa 24 jam berakhir, pihak polis mesti membawa anda ke hadapan
majistret untuk direman (dimana anda mesti tinggal di lokap polis bagi ‘membantu’
siasatan mereka). Jika tidak, anda akan dilepaskan samada atas jaminan (jamin mulut)
atau akan didakwa di mahkamah. Sebaik sahaja didakwa, anda perlukan penjamin dan
wang jaminan kecuali ianya bukan dakwaan yang berjamin
b. Anda tidak boleh membawa sebarangan barang-barang ke lokap kecuali pakaian yang
sedang anda pakai ketika itu. Apabila pihak polis mengambil barang-barang anda, anda
mesti menurunkan tandatangan untuknya. Sekiranya anda mempunyai wang atau kad bank
/ kredit, pastikan anda mengira duit anda dan pastikan polis tersebut mencatatkan
jumlah yang anda ada, dan apa kad bank / kredit yang anda miliki.
c. Anda mungkin diminta memberi kenyataan 113 (kenyataan peringatan). Pegawai polis
yang mengambil kenyataan tersebut mestilah membacakan hak-hak anda
7. SOAL SIASAT POLIS
a. Berhati-hatilah semasa menjawap soalan-soalan yang diajukan oleh pihak polis.
Ia mungkin dalam bentuk soalan-soalan mesra yang biasa seperti cuaca, keluarga anda
dsb. untuk menenangkan anda. fikir berulang kali sebelum menjawap kerana ia boleh
digunakan untuk menentang anda semasa dimahkamah nanti. Ingat, kerja polis ialah
memastikan mereka mempunyai cukup bukti untuk mendakwa anda, dan bukannya untuk mempunyai
perbualan yang mesra.
b. Sekiranya pihak polis meminta anda memberikan kenyataan 113, anda mesti memberikan
butir-butiran anda seperti nama anda, nombor kad pengenalan dsb. dan pastikan anda
tahu nama pegawai polis tersebut. Jika terdapat lain-lain soalan, kami BETUL-BETUL
nasihatkan anda supaya tidak menjawapnya sehingga hari perbicaraan anda dimahkamah,
dan ketika bersama-sama dengan peguam anda. Itu adalah hak anda! Apa sahaja yang
anda kata, boleh digunakan untuk menentang anda ataupun rakan-rakan anda. Anda boleh
menjawap semua soalan-soalan lain tersebut seperti ini:
S: adakah anda berada di Dataran petang tadi?
J: saya hanya akan menjawap semua soalan di mahkamah
S: bagaimana anda datang ke Dataran petang tadi?
J: saya hanya akan menjawap semua soalan di mahkamah
S: adakah ibu anda menyediakan bekalan sebelum anda keluar?
J: saya hanya akan menjawap semua soalan di mahkamah
c. Sekiranya pegawai polis yang mengambil kenyataan anda mengancam anda secara percakapan
mahupun kelakuan, anda mestilah berhenti dari memberikan kenyataan anda dengan segera.
Bertenang dan beritahunya “Saya tidak boleh meneruskan kenyataan saya kerana awak
telah mengancam keselamatan saya. Saya mahu ini dicatatkan kedalam kenyataan saya.”
Sekiranya pegawai polis itu tidak mencatatkan bantahan anda tersebut, tunggu sehingga
ke akhir kenyataan anda. Tetapi sekiranya pegawai polis tersebut masih terus mengancam
anda, tinggalkan bilik tersebut dan beritahu pegawai polis yang lain dan minta ‘perlindungan’
mereka.
d. Apabila anda telah habis menjawap soalan, pegawai polis akan membenarkan anda
membaca kenyataan anda tersebut. Dia akan bertanya samada anda mempunyai apa-apa
yang ingin ditambah, ditukar atau dipadamkan. Inilah masanya anda membetulkan apa-apa
kesilapan atau atau menambah lain-lain komen didalam kenyataan itu. Contohnya, jika
anda telah diancam sewaktu soal siasat atau diserang semasa penahanan anda dsb. ini
adalah satu lagi peluang untuk anda menyatakannya. Pegawai polis berkenaan mesti
menaip semua itu. Anda akan diminta untuk menandatangani kenyataan anda tersebut.
Baca semula dengan teliti dan tandatangan sedekat yang boleh dibawah perenggan yang
terakhir, supaya tiada siapa yang boleh menokoktambahnya lagi.
8. SEKIRANYA ANDA DIBAWA KE DEPAN MAJISTRET (Untuk Direman)
a. Sekiranya anda tidak mempunyai peguam, anda mesti meminta wakil peguam. Pusat
Bantuan Guaman ada menempatkan peguam-peguamnya dimahkamah bagi tujuan ini.
b. Beritahu majistret sekiranya anda ada mempunyai apa-apa rungutan seperti sekiranya
anda di pukul, diancam; sekiranya anda sakit, perlukan rawatan perubatan dsb.
9. SEKIRANYA ANDA DIBAWA KE DEPAN MAJISTRET (Untuk Dakwaan)
a. Sekali lagi, anda mesti meminta wakil peguam
b. Pastikan anda mempunyai seseorang untuk menjamin anda keluar. Sekiranya anda tidak
dapat menghubungi keluarga atau rakan anda, minta kebenaran dari majistret untuk
membantu anda menghubungi keluarga anda. Jika tidak, anda boleh meminta bantuan peguam
anda. Keluarga anda akan perlu membawa duit untuk menjamin anda keluar, yang mana
mestilah dalam bentuk pembukaan akaun di bank yang terletak paling dekat dengan mahkamah
tersebut. Tanya peguam anda atau majistret dimanakah letaknya bank tersebut. Tidak
ada bentuk bayaran lain seperti bayaran tunai atau cek yang akan diterima oleh mahkamah.
10. SEKIRANYA ANDA DIPUKUL SEMASA DALAM TAHANAN
a. Selepas anda dibebaskan atas jaminan, pastikan anda pergi ke mana-mana klinik
kerajaan atau hospital untuk menjalani pemeriksaan kesihatan. Pastikan anda tahu
nama doktor yang bertugas dan nombor rujukan laporan kesihatan anda supaya ia boleh
digunakan dimahkamah kemudian.
b. Sekiranya anda masih dalam reman, pastikan anda memberitahu majistret yang berkenaan
bahawa anda perlu pergi ke hospital atau ke klinik.
--

Ahad, 21 Februari 2010

Mampukah Najib mendepani tuntutan era politik?

Dr Dzulkefly Ahmad
Telah penulis catatkan beberapa kali bahawa Umno gentar serta gusar dengan Politk
Baru. Benar bahawa PRU ke-12 telah menyaksikan penghakisan sokongan Umno/BN paling
parah dalam sejarah politik pilihanraya. Tetapi kesemua itu tidak sepenting satu
hakikat yang sering menerjah mereka. Hakikat wujudnya satu lagi koalisi yang disifatkan
sebagai ‘kerajaan dalam penantian’ atau ‘government-in-waiting’.
Kalau ada yang marah bahawa penulis bersekali Pakatan Rakyat terlalu ghirah untuk
memerintah kerajaan Persekutuan, penulis sayugia perjelaskan. Penulis tidak kata
perubahan besar pasti berlaku pada PRU ke-13 ini. Tetapi potensi untuk perubahan
berlaku amat besar kedepan ini.
Nah, ini hakikat baru yang tidak pernah terjelma dalam telahan unjuran politik negara.
Satu dekad lalu, sebutan ini hampir asing bahkan satu dongengan. Tidak ada parti
dan kerajaan yang layak memerintah kecuali kerajaan Umno/BN mungkin sampai qiyamat.
Kalau ada pun ‘kerajaan pembangkang’, satu istilah paradoks, ia hanya terbatas di
negeri pantai Timur, Kelantan dan Terengganu sahaja.
Bagaimana ia menjadikan satu realiti adalah akibat perubahan yang berlaku selepas
topografi atau landskap politik negara terus berubah setelah tsunami politik melanda
ganas negeri-negeri Umno/BN di pantai barat Semenanjung Malaysia.
Politik Baru berkehendak untuk mendefinisi semula pelbagai tata-orde perhubungan
politik; amalan federalisme dan gelagat cabang legislatif serta kualiti perbahasan
di parlimen, kerancakan persaingan media mengolah lambakan isu dalam usaha mempengaruhi
pemikiran awam di pasaran bebas pertarungn ide.Juga begitu tuntutan terhadap ketelusan
dan kebertanggungjawaban menjadi ukuran atau ‘benchmark’ umum. Kini tidak apa yang
mampu dilindungi oleh akta-rimba seperti OSA atau ditakutkan Ordinan Dharurat serta
ISA. Lambat laun terdedah jua seperti PKFZ, ibu segala skandal. Hari ini dalam Politik
Baru, kebebasan beragama, penjalinan perpaduan dan erti merakyatkan kekayaan khazanah
negara serta pemunggaran ekonomi berprestasi tinggi, tiba-tiba mendapat dimensi serta
nilai baru bahkan lebih barmakna lagi.
Pencairan pelbagai doktrin lama,umpama dibidang ekonomi, menggugat segelintir yang
mengecapi habuan besarnya selama kini. Istilah ‘liberalisasi’ cukup ditakuti kerana
menjejaskan orde hubungan sumbang elit politik-korporat kroni kesekian lamanya. Mereka
bingkas bangkit melaungkan ‘kepentingan Melayu’ (baca Umnoputera) terhakis dan tercabar.
Umno dan BN tidak sopan untuk rasa terlalu tertekan dan kaget dengan kesemua fenomena
ini. Benar Umno/BN belum pernah menyaksikan sejumlah seramai 83 ahli parlimen pembangkang
di Dewan Rakyat. Tidak juga mereka mengerti menjadi pembangkang di negeri-negeri
selain Kelantan dan Terengganu. Umno/BN tidak pantas belajar.
Menghampiri 2 tahun, kerajaan BN di bawah PM masih belum menjumpai sentuhan ajaib
mereka. Dulu kawalan kuasa mereka mutlak, total dan absolute. Tidak lagi kini. Tetapi
tetap PM Najib dan Umno/BN semacam tidak faham, tidak mahu faham, buat-buat tidak
faham atau juga tidak akan faham.
Penulis ingin berkongsi satu telahan tesis baru tetapi lama tertangguh. Tulisan ini
dilakukan semata-mata untuk kebaikan bersama atas kehendak semangat persaingan demokrasi
yang sihat dan matang bagi membawa negara ke mercu tanda dan garis prestasi yang
lebih baik.
Najib dan Umno tidak wajar untuk terus menjatuhkan Pakatan Rakyat dengan serangan-serangan
cara lama dalam era Politik Baru ini. Benar Umno/BN mungkin boleh berjaya, bahkan
dah berjaya pun di Perak. Tetapi apa akibatnya? Betul mereka boleh membeli beberapa
peribadi. Betul juga kerajaan boleh diguling. Tetapi apa risikonya?
Kini Perak akan kekal dalam satu ‘standoff’, satu ‘stalemate’ berpanjangan sehinggalah
datang waktu untuk kembali kepada Mahkamah Rakyat. Mudaratnya terlalu luar biasa.
Wibawa Sultan dan bahkan ‘integriti’ Istana turut terheret mencemar ke bawah duli,
kedaulatan Sultan akibat terjerumus dalam ’real-politik’ rakyat. Umno kurang ambil
pusing semua itu.
Benar politik pelbagai parti atau sistem ‘multi-party’ ala Westminster atau apa pun
modelnya, bersifat ‘zero-sum’ atau ‘saling-memusnah’. Pertandingan di mana hanya
ada satu pemenang, pada sifatnya memang ‘zero-sum’ – cukup ganas dan destruktif atau
bertujuan memusnah lawan.
Umno/BN kini sedar bahawa yang didepani bukan sahaja PKR, PAS atau DAP secara berasingan.
Umno amat insaf bahawa yang didepani kini ialah gandingan PKR, DAP dan PAS, yang
kini merupakan satu blok koalisi yang disebut dengan jolokan Pakatan Rakyat, seperti
juga Barisan Nasional yang punya 14 komponen.
Umno/BN pernah berdepan dengan ‘mahkluk koalisi’ ini pada parlimen ke-10, tetapi
mudah dijatuhkan apabila mufakat politik itu sendiri menembak dirinya masing-masing.
Habis bergelempangan sebelum PRU ke-11. PAS dan rakan-rakan lain dalam Barisan Alternatif
(BA) masih tidak mahu menghimbau sejarah buruk pembangkang itu. Biar ia jadi sempadan
politik yang wajib dijauhi. Umno tidak perlu menyerang sehebat kini kerana BA mati
berkonflik dan berbunuh sesama sendiri. Amat tragis bagi harapan rakyat.
Tetapi lain halnya kini. Dulu DAP tak punya kuasa di negeri, Pun begitu Parti Keadilan
Nasional dulu. Kini kesemua menerajui pemerintahan meskipun dalam semangat dan koalisi
Pakatan Rakyat. Kuasa bukan segala-galanya. Tetapi jelasnya kuasa adalah segala-galanya
yang mendatangkan keinsafan untuk bersatu bagi mengekalkannya. Tidak dapat dinafikan
bahawa kuasa pemerintahan pendorong utama kesatuan Pakatan Rakyat, bahkan kuasa ini
juga pencetus utama penubuhan Pakatan Rakyat. Itu hakikat, jangan berselindung lagi.
Lihat sahaja pengalaman di negeri Perak, meskipun kuasa hilang akibat angkara Najib
dan Umno/BN. Hakikatnya Peraklah semantapnya keteguhan Pakatan Rakyat!
PM Najib akan terus silap kalau belum lagi belajar dan sedar bahawa ini Politik Baru.
Kaedah peperangannya pun wajar ditukar dan strateginya memerlukan pemikiran baru.
Penulis mengesyorkan PM Najib perlu mendapatkan perunding baru dalam penentuan strategi
dan pendekatan perang politiknya. Bukan sahaja melibatkan perunding luar untuk mengukir
slogan indah 1- Malaysia. Sebelum itu biar penulis ’bersedekah’ ide supaya ia baik
untuk semua. Tampaknya komoditi ide sangat mahal mutakhir ini. Tidak ramai yang berfikir.
Tambahan berfikir secara berat atau strategik.
Telah sampai masanya PM Najib sedar bahawa rakyat juga turut bosan dengan serangan
berterusan bagi menjatuhkan Pakatan. Rakyat mual dengan berpolitik khususnya dalam
suasana ekonomi yang mandom dan kesulitan hidup yang terus menghempit rakyat teramai.
Najib serta Umno/BN wajar memahami bahawa kini rakyat kian celek dan punya pengetahuan
kecuali yang masih terperangkap dalam kemiskinan dan terpinggir dari arus pembangunan
ICT dan tidak punyai capaian media baru dan ledakan informasi.
Rakyat dan pengundi ’ruang tengah’ yang menjadi penentu dalam persaingan PRU ke-13
tidaklah semestinya para penyokong Pakatan Rakyat. Golongan Tengah ini terbuka bahkan
mereka bukan kelompok partisan atau berpihak. Mereka hanya partisan atau berpihak
kepada apa yang betul, apa yang adil dan apa yang boleh memajukan pengharapan dan
cita-cita mereka. Sesungguhnya golongan tengah ini terbuka. Mereka tidak ta’asub
kepada mana-mana parti atau pemimpin. Semua pihak mereka kritik termasuk pimpinan
tertinggi Pakatan dalam PAS, PKR atau DAP. Pimpinan BN yang memimpin negara lagilah
teruk mereka belasah.
Penulis menasihatkan supaya kedua-dua pihak membudayakan politik ’zero-sum’ yang
berpaksikan pertandingan serta persaingan advokasi atau penampilan polisi serta gagasan
pemerintahan dan persaingan keupayaan serta kompetensi pemerintahan dan integriti
kepemimpinan. Dulu mungkin tak boleh. Tetapi kini boleh kerana sama-sama ada negeri.
Hentikan politik ’zero-sum’ yang terlalu brutal dan tidak bertamaddun. Jangan terlalu
’kiasu’ atau takut kalah, kata orang Cina.
Dinamika Politik Baru dengan kerancakan persaingan politik sihat adalah penentu survival
dayasaing negara dalam semua lapangan hidup termasuk moral, budaya, ekonomi dan perdagangan.
Sementara itu agama dihayati, disanjungi, diraikan dan dilindungi. Agama menjadi
penyatu dan bukan pemecah. Yang eksklusif hanya Aqidah dan Ibadah, sementara moral
dan nilai dikongsi ramai menjadi penyeri dan budaya negara. Penyatuan insaniyah diikat
dengan Tuhan (baca Allah) pencipta seru semesta alam. Disitu kita bersatu dan berpadu
meskipun punya agama dan budaya yang berbeza. Ini natijah politik Baru yang celek
agama dan budaya. Enakmen-enakmen lama negeri-negeri BN dulu terasa canggung dan
usang serta perlu dirujuk atau ’revisit’ (baca Ijtihad) segera.
Politik Baru mahukan pesaing-pesaing politik dan pelaku utamanya, membuktikan kepada
rakyat siapa yang lebih punya wibawa dan integrti serta kesungguhan dan komitmen
untuk memperjuangkan rakyat sekaligus menjadikan ekonomi punya daya saing yang tinggi
dan membawa negara keluar dari krisis serta kemelut yang tidak berkesudahan. Rakyat
menilai ”Siapa yang lebih memahami Perubahan dan Bagaimana untuk menjayakannya!”.
Itu ukuran wibawa yang hakiki. Sama-sama punya kekuatan dan kepimpinan. Kini sama-sama
punya pengalaman dan ketokohan.
Wajarlah dalam membudayakan Politik Baru yang lebih sihat, matang dan berwibawa,
supaya PM Najib dan Umno/BN menghitung kembali segala urus-tadbir yang telah membelakangi
segala tuntutan pemerintahan yang telus, bertanggungjawab dan adil. Bahkan tidak
ada cara lain bagi penulis untuk PM Najib membuktikan bahawa beliau komited dengan
’Reformasi’ dan Perubahan yang serius serta tulen, kecuali dengan memperbetulkan
sebahagian besar yang salah dan bobrok dari regim lama.
Kerajaan Umno/BN di bawah PM Najib mesti berani mengambil langkah-langkah drastik
bagi memperbetulkan segala kesilapan pemimpin lama Umno. Atas komitmen, keteguhan
serta kecekalan ini akan ditentukan wibawa beliau, bukan kerana retorika yang molok
ciptaan perunding luar. Cukuplah.
PM Najib perlu berani memberhentikan segera segala kereputan yang sedang melanda
institusi-institusi negara akibat pencerobohan berterusan pihak Eksekutif. Pertama
Institusi Kehakiman atau Judisiari. Segala yang menjadikan negara bahan lawak dan
jenaka dunia perlu segera direformasi. Contoh jelas ialah tindakan ke atas syor Surahanjaya
Kes Video Lingam yang berakhir dengan NFA atau ”No-Further-Action” amat memalukan
sistem perlantikan kehakiman meskipun kita telah punya Surahanjaya Perlantikan Kehakiman
atau SPK.
Bersimpang-siur keputusan penghakiman yang acap ditebalikkan juga mengaibkan institusi
judisiari yang integritinya dikoyak-robek oleh campurtangan pihak Eksekutif. Terkini
Babak Kedua Kes Sodomi Anwar.Negara sekali lagi dikandang orang salah.
Pun begitu imej SPRM yang perlu segera mendapat suntikan reformasi bagi mengelakkan
persepsi buruk terhadapnya sejak dari permulaan penubuhan yang dihantui dengan kes
pembunuhan malang mediang Teoh Beng Hock.
Bagi menginstitusikan amalan federalisme yang lebih utuh dan matang, hentikan segera
segala amalan yang mensabotaj amalan demokrasi berpesekutuan atau federalisme dengan
menghormati segala hak-hak kerajaan negeri yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan
atau apa jua janji yang termeterai dalam laluan evolusi pembangunan negara.
Ini termasuk isu royalti minyak dalam Akta Kemajuan Petroleum, 1974 yang antara lain
bersekali dengan ”Vesting Deeds”, 1975 atau perajnjian antara negeri, Pusat dan
Petronas yang mentakrifkan hak masing-masing. Cukup menjejaskan integriti negara
ketika kerajaan menukar status bayaran menjadi wang ehsan. Bolehkah apabila kita
berhutang danwajib membayar, ketika kita bayar balik kita kata kita bersedekah kepada
orang yang kita pinjam dulu. Malu besar. Rakyat sedang memerhatikan. PM Najib patut
malu, meskipun Mustapha Muhammad tidak dan Ibrahim Ali lagi tak tahu malu.
Pendukung Politik Baru mahukan pemain-pemain utama poitik supaya menghormati segala
perjanjian-perjanjian yang telah termetrai dan mendukungi kesucian janji-janji atau
aqad-aqad tersebut sebagai masyarakat yang bertamaddun dan bermaruah. Ini tidak wajar
dibatasi dengan perhitungan samada negeri tersebut diperintah dibawah BN atau Pakatan
seperti Kelantan atau Terengganu. Kedua punya hak dan tanggungjawab. Memangsakan
rakyat kerana mereka memilih pembangkang adalah politik kuno, usang dan lapok.
Amat wajar bagi PM Najib mengetahui bahawa beliau berdepan dengan rakyat yang jauh
lebih celek dan berpengetahuan. Pakatan bersedia mengorak langkah baru untuk terus
memperbaikki amalan demokrasi di negara ini. Bahkan Pakatan dan rakyat bersedia untuk
melakukan lebih dari itu bagi membangunkan negara bertuah ini.
Kalau pun Najib bersedia untuk berubah dengan 1-Malaysianya, ternyata Timbalannya
dengan sebahagian besar keahlian Umno bersekali dengan Perkasa masih mahu kekal di
garis politik lama dan usang berpaksikan kononnya ”Ketuanan Melayu”. Amat malang.
Kesinambungan survival Melayu bahkan negara tidak terpahat pada tongkat yang diberikan
Umno. Penulis mengajak pembaca merenung tesis serta tuntutan Politik Baru ini.
Akhir kalam, penulis tinggalkan makalah panjang ini dengan beberapa soalan:
Apakah PM Najib benar-benar bersedia untuk berubah? Ataukah beliau akan diubah? Persoalan
besarnya, oleh siapa?
Mampukah Najib Mendepani Tuntutan Era Politik ?
Dr Dzulkefly Ahmad,
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Rabu, 17 Februari 2010

SELAMATKAN AQIDAH DAN SELAMATKAN NYAWA; PRESIDEN PAS

Harakahdaily
MARANG, 17 Februari:
Bukan sahaja menyelamatkan aqidah umat tetapi sudah sampai kepada menyelamatkan
nyawa manusia. Itulah yang dilakukan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul
Hadi Awang bersama keluarganya apabila menyelamatkan nyawa seorang yang lemas di
Pantai Rusila berhampiran rumahnya.
(Gambar atas:
Abdul Hadi keletihan selepas menyelamatkan mangsa lemas)
Ia berlaku pada 14 Februari lalu kira-kira jam 6.30 petang di Pantai Rusila, Marang
iaitu berhampiran dengan rumahnya.
"Hari itu, lepas solat Asar, Tok Guru pergi mengail di pantai depan rumahnya. Tiba-tiba
dia tengok orang sedang terkapai-kapai lemas. Dia terus suruh anaknya terjun ke laut
dan dia bersama-sama menarik orang itu," cerita Haji Omar, Pengerusi Masjid Rusila,
yang terletak di sebelah rumah Abdul Hadi.
Mangsa yang dikenali sebagai Pak Mat Jaga, kata Haji Omar, adalah penduduk Kampung
Belubor, iaitu kampung berhampiran pantai Rusila itu.
Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 6.30 petang, Abdul Hadi bersama dengan
anaknya iaitu Abdul Rahman dan Khalil serta menantunya Zaharudin sedang memancing
di pantai itu.
Mereka berkumpul sambil memancing sementara menunggu untuk menyembelih kambing untuk
aqiqah cucu Abdul Hadi.
Tiba-tiba mereka mendengar seorang wanita berteriak 'orang lemas...orang lemas' sambil
menunjukkan tangannya ke laut.
Menurut Abdul Rahman, 28, anak Abdul Hadi, ayahnya terus menyuruh beliau terjun ke
laut dan menyelamatkan mangsa lemas itu.
"Saya terus ambil pelampung dan terjun ke dalam laut...saya cuba campakkan pelampung
itu kepadanya tetapi tidak berjaya kerana ombak besar pada ketika itu. Saya kemudian
tarik tangan beliau. Abang Khalil dan Zaharudin datang membantu dan menyeret ke pantai.
"Ayah kemudian turun ke dalam air bersama-sama kami memapah mangsa itu ke pantai,"
cerita Abdul Rahman kepada Harakahdaily.
Seorang penduduk tempatan yang kebetulan ada di situ telah merakamkan gambar keadaan
Abdul Hadi bersama mangsa yang diselamatkannya dan memasukkannya dalam facebook beliau.
Gambar itu kemudiannya tersebar ke marata-rata.
Ketua Penerangan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Herman Shamsuddeen membuat catatan
berikut dalam blognya:
"Dalam usia 63 tahun, Presiden PAS Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang masih gagah
dan pantas untuk menyelamatkan seorang pengunjung yang lemas di Pantai Rusila, Marang.
Kejadian berlaku pada hari Ahad, 14 Februari baru-baru ini.
Pada saya, beliau adalah seorang ulama’ yang segani, pemimpin yang dihormati, dan
hero yang tidak perlukan undangan atau dipuja…Kehidupan
beliau amat sederhana, rutinnya tidak jauh berbeza seperti rakyat biasa. Memang suka
berdamping dengan rakyat.
"Semoga Allah panjangkan usia beliau dan merahmati kepimpinannya."
Zaihan Daud, Setiausaha Peribadi Abdul Hadi juga mengesahkan kejadian itu.
Sementara itu, mangsa lemas yang diselamatkan itu, Ahamad Mat Zin, 58,
(Gambar)
bersyukur kepada Allah dan terima kasih kepada Presiden PAS dan keluarga yang telah
berusaha membantunya.
Menurutnya, pada mulanya dia mandi di kawasan biasa tetapi tiba-tiba dipukul ombak
besar.
Beliau menjangkakan sekiranya tidak diselamatkan dalam tempoh 10 minit selepas diberi
bantuan oleh keluarga Presiden PAS itu, mungkin sesuatu yang buruk berlaku kepadanya
kerana sudah tidak bermaya lagi.

Isnin, 8 Februari 2010

Selepas King Ghaz, Dollah Majid pula meninggal Selepas King Ghaz, Dollah Majid pula meninggal

Subky Latif
TIGA minggu selepas King Ghaz, Tun Ghazali Shafie meninggal, meninggal pula ‘adik’nya
Abdullah Majid, bekas Timbalan Menteri yang sezaman dengan Tan Sri Abdullah Ahmad
Kok Lanas.
Dalam Memoir saya "Anak Apak" yang belum diterbitkan saya ada menyebutkan bantuan
Dolah Majid pada saya bagi mendapatkan nama-nama tetamu untuk mesyurat agung GPMS
di Pulau Pinang tahun 1963. Dia bersama Dr. Sanusi Othman, bekas Setiausaha Agung
Partai Rakyat pernah mengambil saya di rumah sewa di pulau untuk makan tengahari
di rumah ayah Tun Abdullah Badawi di Kepala Batas.
Kelas Bimbingan GPMS di Pulau Pinang diperintah tutup oleh kerajaan kerana guru sukarela
kelas sastera Melayunya Dolah Majid.
Saya amat kenal dengannya semasa dia menjadi ketua Biro Penerangan Majlis Bandaraya
Pulau Pinang yang dikuasai oleh mendiang Front Sosialis, gabungan Parti Rakyat dan
Parti Buruh tahun 60an dulu.
Menjelang hujung perkhidmatan dengan kerajaan Bandaraya Front Sosialis itu Abdullah
Majid diterima menjadi pensyarah sebuah universiti di Australia tetapi Perdana Menteri
Tunku Abdul Rahman Putra enggan menyokongnya kerana penglibatan dan hubungannya dengan
parti-parti kiri di Tanah Melayu termasuk Parti Komunis Malaya.
Tetapi Senu Abdul Rahman, menteri penerangan dalam kabinet Tunku Abdul Rahman mengambilnya
menjadi Setiausaha Politik menggantikan Datuk Syed Kechik. Lepas itu Timbalan Perdana
Menteri Tun Razak mengambilnya menjadi Setiausaha Akhbar. Ternyata dia sangat disenangi
oleh kumuniti wartawan asing di Kuala Lumpur.
Bila dia menjadi Setiausaha Politik Dato Senu, hubugannya dengan pemimpin parti kiri
seperti Kassim Ahmad dan Syed Husin Ali putus. Dia rapat denganTun Razak dan orang-orang
Tun Razak termasuk Tan Sri Abdullah Ahmad, Setiausaha Politik Tun Razak masa itu.
Bila Tun Razak jadi Perdana Menteri dia menjadi Setiausaha Akhbarnya juga dan adiknya
Abdul Wahab Majid pula menjadi Setiausaha Akhbar Timbalan Perdana Menteri Tun Hussein
Onn.
Hubungan saya dengannya bermasalah bila saya berkhidmat dengan Utusan Melayu tetapi
keadaan jadi normal bila dia berkhidmat dengan Tun Razak dan UMNO pimpinan Tun Razak
Bila saya dipilih mengikuti kunjungan Tun Razak ke Beijing bagi menormalais hubungan
Malaysia – China, Dolah Majid memberi saya taklimat khas tentang hubungan diplomatik
itu.
Saya pernah melihatnya di kediaman King Ghaz yang sudah jadi Menteri Penerangan.
Tan Sri Ghazali membahasakan dirinya ‘abang’ kepada Dolah dan jika saya tidak silap
Dolah membahasakan dirinya ‘adik.’
Begitu rapat hubungan mereka, Ghazali dari Kuala Lipis dan Dolah dari Dong, Raub.
Mereka mungkin berkeluarga dan yang jelasnya bersekolah yang sama di Sekolah Cliford
Kuala Lipis. Tun Razak juga pernah sekolah di situ.
Tun Razak memberi kerusi Parlimen Kuala Lipis kepada King Ghaz dan tahun 1974 Tun
memberi kerusi Parlimen Raub kepada Abdullah Majid. Dan lepas itu Dolah menjadi Timbalan
Menteri Buruh.
Apabila pimpinan Tun Razak dilanda fitnah kononnya UMNO dan kerajaan diresap komunis,
penglibatan Abdullah dalam pentadbiran Tun Razak dijadikan bukti tentang tohmah itu.
Hubungan Dolah dengan orang kiri dan parti kiri di masa mudanya dulu dianggap penghubung
membabitkan penyerapan komunis dalam UMNO dan kerajaan.
Sukar bagi Tun Razak menyelesaikannya dan tohmah itu diwarisi pula oleh pentadbiran
Tun Hussein Onn yang menggantinya dengan Perdana Menteri dan Presiden UMNO.
Tun Hussein tidak mampu menghalang tekanan dan asakan golongan kanan dalam UMNO yang
diketuai oleh Tan Sri Syed Jaafar Albar dan Datuk Harun Idris, maka Perdana Menteri
bersetuju dengan laporan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Ghazali Shafie menahan Dolah
Majid dan seorang Timbalan Menteri lagi Tan Sri Dolah Ahmad di bawah ISA kerana hubungan
mereka dengan komunis.
Ada rakyat yang percaya dan ada yang tidak percaya. Tetapi mereka muncul di kaca
TV mengaku tuduhan polis Cawangan Khas terhadap mereka. Selepas bebas dari ISA beberapa
tulisan Abdullah Ahmad mengira tahanan terhadapnya adalah gara-gara laporan salah
Ghulam. Dia tidak menjelaskan siapa Ghulam tetapi dipercayai ditujukan kepada King
Ghaz.
Tidak ditolak bahawa kertas Menteri Dalam Negeri kepada Perdana Menteri menentukan
seseorang ditahan di bawah ISA. Saya tidak dapat membayangkan bagimana yang mengaku
abang sedia mengemukakan kertas ke atas ‘adik’ menyebabkan Dolah Majid ditahan ISA.
Dolah Majid tidak membuat bising selepas bebas dari ISA. Dia menjalani hidup biasa
dikatakan banyak menterjemahkan buku dan kitab dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu
untuk penerbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Saya kadang-kadang tersermpaknya dalam majlis-majlis sosial bersama mendiang MGG
Pillay, seorang wartawan bebas yang sezaman dengan Dolah. Mereka pernah bersama ke
Kota Bharu kerana mengikuti Muktamar PAS dan perkembangan kerajaan PAS pimpinan Tok
Guru Nik Abdul Aziz.
Dia acap ke Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar apabila ada keramaian seperti Hari
Terbuka Idilfitri. Kawannya ialah MGG Pillay.
Nama Abdullah Majid telah saya ketahui sebelum saya mengenalinya awal 60an kerana
dia adalah seorang aktivis gerakan kemerdekaan sejak zaman pelajarnya. Memang dia
dikenali orang kiri.
Selepas dia bebas dari ISA dan sebelum diserang angin ahmar, ahli-ahli jamaah Masjid
Mujahiddin Taman Damansara Utama memberitahu saya mereka melihatknya setiap Subuh
dan Isya solat berjamaah di situ. Kata Tuan-Tuan Guru orang yang tidak meninggal
berjamaah Subuh dan Isya adalah amalan ahli syurga.
Saya syukur dengan apa yang saya dengar tentangnya di akhir hayatnya. Berbelas-belas
tahun dia terlantar di kamarnya kerana stroke. Kata ahli ibadat, sakit lama yang
Allah takdirkan kepada hambaNya adalah bagi membersihkan kehidupan hamba-hambaNya
yang disayangiNYA.

Ahad, 7 Februari 2010

BILA ZAHID HAMIDI BERCAKAP

Setiap manusia dibekalkan oleh penciptanya suatu perasaan yang cukup halus, seni, lembut dan mudah tersentuh bila sesuatu berlaku kepada diri atau yang ada kena-mengena dengan diri, keluarga, bangsa atau negaranya. Sejahat mana pun manusia itu, apabila mendapat tahu yang keluarga atau bangsa atau negaranya, hatinya pasti akan tersentuh dan kadang-kadang mungkin sampai ke tahap menitiskan air mata. Itulah kelebihan dan keistimewaan seorang manusia dan perasaan sayan terhadap sesuatu itulah juga yang membuat hidup kita terasa bermakna.

Seandainya hidup ini tidak mempunyai perasaan kasih sayag dan cinta kepada sesuatu pastinya hidup ini merasa kosong dan tidak bererti. Islam juga datang ke dunia ini adalah untuk memupuk perasaan kasih sayang sesama manusia dan bukan itu saja; malah lebih dari itu; perasaan kasih sayang itu dikembangkan kepada binatang, tumbuhan dan seluruh alam.

Allah sendiri mengajar kita dengan lafaz "dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang" pada setiap perkara yang hendak kita lakukan agar ianya dimulai dengan lafaz kasih sayang itu. Ini menunjukkan betapa perasaan kasih sayang adalah anugerah Allah kepada kita dan Allah sendiri adalah tuhan yang paling penyayang berbanding dengan semua makhlukNya kerana pada kasih sayang Allah itulah sebahagian kesempurnaan dari segala kesempurnaan yang ada padaNya sedang kita walau pun memiliki perasaan kasih sayang ia masih tidak sempurna.

Oleh yang emikian, perasaan sayang kepada bangsa adalah suatu perasaan yang fitrah kepada semua manusia. Oran Melayu akan kasih dan sayang kepada bangsanya. Orang Cina juga begitu dan orang India demikianlah juga keadaannya. Begitu juga fitrah Allah ini akan berlangsung pada bangsa-bangsa lain tanpa mengira mereka itu orang besar atau kecil, ahli politik atau koperat, artis atau ahli sukan, miskin atau kaya.

dalam mempertahankan bangsa ini manusia sering melakukan pelbagai tindakan yang kadang-kadang sampai ke tahap mengorbankan harta dan nyawa. Sejarah manusia dan perjuangan bangsa ini telah berlangsung sejak manusia mula wujud di muka bumi ini sehingga ke hari ini. Kadang-kadang kerana mempertahankan bangsa, kebenaran dan keadilan sanggup diketepikan. Peperangan-peperangan yang berlaku di Yathrib sebelum penghijrahan Rasulullah, adalah sebahagian kecil dari pertarungan manusia untuk mempertahankan bangsa. Harta, darah dan nyawa seolah-olah begitu murah ketika itu, asalkan bangsa dapat dipertahankan.

Bangsa Melayu juga tidak terlepas dari keadaan yang begitu. Apabila Melayu bertahun-tahun dijajah oleh bangsa Eropah dan Jepun serta Siam, anak-anak bangsa Melayu juga turut bangkit menentang penjajahan demi mempertahankan kemuliaan dan jati diri bangsa Melayu. Ketika itu umat Melayu rasa maruahnya tercabar, harga dirinya diperkotak-katikkan oleh bangsa-bangsa lain. Lantas lahirlah pemimpin Melayu yang memimpin gerakan mempertahankan Bangsa Melayu sehingga akhirnya mencapai kemerdekaan.

Kini, setelah 50 tahun merdeka, Bangsa Melayu sekali lagi dikatakan sedang dihina, diabai dan ditindas oleh bangsa lain. Natijahnya, berlakulah pelbagai bantahan di sana sini dalam tanah air menuntut agar hak Melayu dikembalikan. Slogan-slogan "jangan hina Melayu", "jangan cabar Melayu", "sabar Melayu ada batasnya" dan berbagai lagi terdengar di mana-mana.

Terbaru, himpunan sedemikian berlaku di Pulau Pinang pada jumaat 5 Februari 2010 dengan tuduhan kerajaan Pulau Pinang di bawah Pakatan Rakyat yang kebetulannya berketua menterikan seorang dari bangsa Cina telah mengabaikan orang Melayu.

Yang menjadi persoalan, Apakah semasa Barisan Nasional memerintah Pulau Pinang, Melayu Pulau Pinang benar-benar terbela? Apakah ketika itu Pulau Pinang benar-benar di bawah pemerintahan Orang Melayu? Adakah Koh Soo Koon orang Melayu? Kenapa mereka yang berdemonstrasi Jumaat lalu tidak pernah sekali mengangkat sepanduk ketika Barisan Nasional memerintah dulu?

Apa pun yang dikata tentang perhimpunan bantahan Jumaat lalu yang kononnya untuk mempertahankan Bangsa Melayu; hari ini Naip Presiden UMNO yang paling berkuasa kerana mendapat undi tertinggi ketika pemilihan UMNO Mac 2009 lalu iaitu Datuk Ahmad Zahid Hamidi telah membuat satu kenyataan yang disiarkan oleh BERNAMA TV dalam siaran berita pukul 1.00 tengah hari tadi yang mana beliau telah berkata bahawa keadaan itu memang telah diketahui dan dia berharap agar perkara yang sama berlaku di negeri-negeri lain yang di perintah oleh Pakatan Rakyat.

Berdasarkan kenyataan ini jelas menunjukkan bahawa UMNO memang bermain dengan api perkauman dan apa yang berlaku di Pulau Pinang adalah cubaan-cubaan untuk menyalakan api perkauman. Kenyataan itu juga menunjukkan bahawa perkara sedemikian akan mungkin berlaku di negeri-nejeri lain di bawah Pakatan Rakyat atau sememangnya telah berlaku seperti di Selangor dengan pelbagai peristiwa termasuk mengarak kepala lembu, membakar gereja dan melontar kepala babi ke dalam masjid.

Sesungguhnya perasaan cintakan bangsa yang sebiginilah, perasaan ingin mempertahankan bangsa sebiginilah yang mendapat tentangan dari Rasulullah dan Rasulullah SAW tidak mengaku golongan berkenaan sebagai umatnya.

Subkhiddin tersenarai pengadil utama Piala Dunia

KUALA LUMPUR - Subkhiddin Mohd. Salleh (gambar) berpeluang cerah untuk mencipta sejarah sebagai pengadil bola sepak pertama dari negara ini yang diberi
penghormatan menjadi pengadil utama pada kejohanan Piala Dunia paJun ini.

Berdasarkan laman web Persekutuan Bola Sepak Asia (AFC), Subkhiddin bersama pembantunya, Yuxin Mu (China) dan Jeffrey Goh Gek Pheng (Singapura) merupakan
antara kumpulan empat pengadil dari Asia yang terpilih ke Afrika Selatan.

Namun, keputusan sama ada Subkhiddin terpilih sebagai pengadil utama dari kumpulannya, bakal diketahui Mei ini.

Penilaian akhir untuk menentukan siapa yang akan layak menjadi pengadil utama atau sekadar pembantu, dibuat sebelum bermula kejohanan Piala Dunia 2010 Afrika
Selatan.

Subkhiddin dan lain-lain pengadil yang terpilih, akan mengetahui nasib mereka pada seminar dan penilaian lain yang perlu mereka jalani.

Difahamkan, Subkhiddin akan ke Zurich, Switzerland pada 26 Februari ini sehingga 8 Mac , kemudiannya ke Sepanyol pada 9 hingga 12 Mac, bagi menjalani kursus
akhir pengadil Piala Dunia FIFA.

Pengadil berusia 44 tahun itu berasal dari Pulau Pinang dan kini bertugas sebagai guru.

Beliau mula bertugas sebagai pengadil di bawah Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada 1996, sebelum dilantik pengadil FIFA pada 2000.

Sebelum ini, dua pengadil Malaysia pernah diberi kepercayaan oleh FIFA untuk mengendalikan perlawanan Piala Dunia. .

Mereka ialah Allahyarham Kapten Halim Abdul Hamid, pada Piala Dunia 1998 di Perancis , diikuti Mat Lazim Awang Hamat pada Piala Dunia 2002 di Jepun dan
Korea Selatan, tetapi hanya sebagai pembantu pengadil.

Subkhiddin ketika dihubungi, enggan memberi pengesahkan pemilihannya, cuma mengharapkan rakyat Malaysia mendoakan yang terbaik untuknya.

"Saya tidak boleh buat apa-apa kenyataan sekarang kerana terikat dengan beberapa perkara yang tidak dapat saya dedahkan.

''Harapan saya agar rakyat Malaysia dapat mendoakan kecemerlangan karier saya demi menaikkan nama negara," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad menyatakan rasa bangga terhadap pemilihan Subkhiddin itu.

"Saya mengucapkan setinggi tahniah kepadanya. Kebanggaan ini bukan saja untuk dia, malah untuk negara.

"Doa saya semoga beliau dapat melakukan yang terbaik di Afrika Selatan nanti, sekali gus mengharumkan nama negara," katanya ketika dihubungi.    

Sabtu, 6 Februari 2010

Political dangers and impact in jailing Anwar

Kenny Gan
As the trial of Anwar Ibrahim progresses under the scrutiny of the Malaysian public
and the watchful eyes of the international community, we are once again faced with
a disturbingly familiar repeat of the infamous events that transpired eleven years
ago.
The dubious way in which the previous Anwar trials were conducted left the public
seething at the crude parody of justice. It generated a political aftershock for
BN and left a black mark in the nation’s history.
Many Malaysians believe the present charge against Anwar are politically motivated
and the conduct of the prosecution has reinforced their doubts. Few believe that
Anwar will get a fair trial.
Will Anwar’s jailing help BN retain power or will it do the opposite and boost the
opposition’s chances? If the prosecution can prove an ironclad case the political
fallout will be limited but if Anwar’s conviction is seen as a travesty of justice
BN will pay a heavy political price.
To gauge the political effect of jailing Anwar it is instructive to recount the impact
of the previous conviction and compare the different socio-political environment
in the intervening twelve years.
Back to 1998
In 1998 when Anwar was charged for sodomy and abuse of power, Mahathir was the Prime
Minister and he ruled over a Barisan National political machine which faced no creditable
challenge by the then fragmented opposition. The premier’s authoritarian style earned
him the label of ‘dictator’ and his liberal use of the ISA to quell dissent invoked
a climate of fear.
Although Mahathir achieved his aim of jailing Anwar, the effect of Anwar’s downfall
a decade ago could not have been what he had foreseen or desired. Despite the most
heavy-handed and crude methods, he also failed to destroy Anwar politically or personally.
The twists and turns of the trial, the controversial rulings and the wholly disproportionate
sentence convinced nobody. Anwar’s unfortunate beating in prison and his appearance
with a black eye caused a public outcry. Despite the valiant attempts of the supine
mass media to demonize Anwar, the majority of Malaysians believed that Anwar was
a victim of political conspiracy after a fallout with Mahathir.
It created a political and social crisis which reverberates to this day. The U.S.
State Department called the sodomy trial an abuse of human rights which was only
one of a multitude of condemnations which poured in from overseas. The judiciary
became the laughing stock of the international community.
Domestically, Mahathir’s reputation suffered serious harm with calls for him to resign.
Demonstrations which were previously unknown in Malaysia broke out with cries of
‘Reformasi!’ and “Mahathir Resign!” They were forcibly suppressed but the anger in
the hearts of the people and the disquiet created in civil society lingered to this
day.
The social forces unleashed led to the birth of the National Justice Party which
was later to become Parti Keadilan Rakyat. The party’s symbol is an eye against a
light blue background to denote Anwar’s famous black eye.
The General Election of 1999
The injustice meted out to Anwar caused the three main opposition parties – DAP,
PAS and Keadilan – to come together into an electoral coalition called Barisan Alternatif
to harness the wave of the public anger. However, this failed to unseat BN or deny
BN two-thirds majority in the general election of 1999.
There were many reasons for this, chiefly being the non-Malays’ fear of PAS as Islamic
extremists which PAS did nothing to assuage and in fact foolishly exacerbated with
calls for an Islamic State. Mahathir also courted the Chinese, aware that his relationship
with the Malays was severely strained. About 650,000 newly registered young voters
were prevented from voting on the specious excuse that there was not enough time
to register them. Hundreds of pages of pro-BN advertisements were published in the
one-sided mass media and the playing up of inter-ethnic fear ensured that there was
no fair election.
In the end, it was the non-Malays who saved Mahathir from a humiliating loss of BN’s
two-thirds majority, which would have forced his immediate exit. There was a significant
Malay swing against BN and for the first time, Umno’s share of the Malay vote dropped
below 50%.
PAS turned out to be the chief beneficiary, increasing its parliamentary seats from
7 to 27 and capturing Terengganu as it rode on the groundswell of Malay anger over
the Anwar injustice. After the election, a joke circulating around at that time was
that the difference between a Malay and a Chinese was that the Chinese supported
Umno!
Mahathir announced his resignation as Umno President and Prime Minister in 2002,
acutely aware that his relationship with the Malays was broken. The baton was handed
over to Abdullah Badawi in 2003 and the following general election in 2004 saw BN
winning its best performance ever with 90% of parliamentary seats, not because of
Badawi’s popularity but because Mahathir was gone.
But the reverberations from the 1999 sodomy case did not end there. After Anwar was
released from prison, he forged an electoral pact between PKR, PAS and DAP which
resulted in the loss of BN’s two-thirds majority in Parliament and 5 states in the
2008 general election. From this stunning opposition gains, Pakatan Rakyat was born.
Socio-economic differences
Although all this is history, they are worth recounting because one can learn from
the past in order not to repeat the same mistakes.
In 1998 the mass media was under much tighter control and the online world was at
its infancy. The words ‘blog’, ‘facebook’ or ‘twitter’ had not been invented and
Internet penetration was low at less than 15%. It has now exceeded 70%.
People are now far more connected than a decade ago with the proliferation of the
online world with its news, blogs, discussion groups, social networking sites, e-mail,
mobile phones and SMS. The trial proceedings will be reported in detail, analyzed
and dissected. Nothing can be hidden, distorted or obfuscated.
No amount of spinning in the mainstream media will convince a public otherwise if
injustice has been committed. It did not work in 1998 and it will not work now especially
when the online world has reached mainstream status and there is a freer flow of
information.
With the rise of Pakatan Rakyat, people’s expectations are higher and they are now
more demanding of good and accountable government based on social justice and the
rule of law. It is cavalier to think that Malaysians do not care about injustice
and human right abuses as long as the economy performs well.
If Anwar can be convicted in a fair trial with his guilt proven beyond reasonable
doubt, little political price need to be paid by the ruling regime but the existence
of two medical reports that the accuser had not been sodomized has already tainted
the prosecution’s case.
The believability of DNA evidence involves a strong element of trust in the efficiency,
professionalism and impartiality of the law enforcement bodies. In a politically
charged trial where a person is seen as the victim of the entire state apparatus
the use of DNA evidence is less than convincing especially when an attempt was made
to fix Anwar using planted DNA evidence in 1998.
We must also remember that the heady economic growth of the 1990’s engendered more
tolerance for Mahathir’s autocracy while Najib has his hands full trying to keep
the economy growing on the back of the world economic crisis.
We can hence expect deeper political and social consequences compared to 1998.
Political Consequences
The political ramifications this time around will be huge. Unlike 1999, the opposition
parties have coalesced into a workable coalition and are ready to challenge BN for
the seat of power, a far cry from just trying to grab as many seats as possible.
A one party system has morphed into a two party system although BN is still in denial.
Non-Malays have also lost their fear of PAS and interethnic tensions have dissipated
meaning that two powerful weapons that used to work with devastating efficiency to
garner votes from the non-Malays have been lost.
With the non-Malays now overwhelmingly pro- Pakatan Rakyat, BN’s fortunes now depend
on the Malays who are the very group likely to be incensed with any cruel and unjust
treatment of Anwar.
It is worth noting that PAS’ gains in 1999 were in the rural Malay seats where it
fishes in the same pond as Umno. With Umno now heavily dependent on the rural Malays
to maintain its power, it seems reckless to put this voter base at risk with another
clumsy and incredulous sodomy conviction.
A perception that Anwar had been unjustly jailed may create an anti-BN wave which
the opposition can ride to victory and the non-Malays will not be saving BN this
time around.
Social Consequences
Aside from the political consequences, a more insidious effect will be a crisis of
public confidence in the law enforcement bodies which is already low. As these bodies
need the cooperation and respect of the public to function effectively, this means
their efficiency in tackling crime and corruption will be hobbled.
For example, the MACC has been seriously hobbled with the dive in public confidence
following its one-sided investigations and Teoh Beng Hock’s death and will continue
to be so until major revamps are made to instill back public confidence.
Society is traumatized by crude and offensive displays of injustice. The negative
sentiment will affect private domestic investment which is already in decline and
foreign investors will discouraged from investing in a country with a broken judiciary.
Unlike 1998 Anwar is now opposition leader. To jail him on a specious charge with
a dubious trial will project the perception that an opposition leader has been jailed
on sham charges to remove him from the political scene.
This will invite condemnations from the international community and put the country
in the company of banana republics such as Myanmar and Zimbabwe. The negative image
projected by the country will drive away tourists and discourage others from holding
functions in Malaysia.
As for Najib, his hold on Umno will weaken with the decline in public support which
may impair his ability to push through further reforms. Public support has a direct
effect on his ability to control his party warlords whose personal interests do not
always coincide with public interests.
What Now, Najib?
There is something called the law of unintended consequences. Instead of weakening
the opposition by removing Anwar, the opposition may be rejuvenated instead and the
public may rally around him as a martyr of injustice and a victim of abuse of power.
Mahathir harboured a deep personal animosity towards Anwar. He was willing to take
any political risks to humiliate and destroy Anwar, even though general election
was around the corner. The resulting social and political turmoil was acceptable
collateral damage.
Without the cloud of personal animosity, Najib should act in a rational manner and
weigh the political risks and social consequences against the uncertain gain.
A conviction which is widely perceived as unfair and a political conspiracy will
fall squarely on Najib’s shoulders. Rightly or wrongly, he will be blamed so it is
not just Anwar who is on trial but also Najib’s credibility and the Malaysian justice
system.
It is to Najib’s interest that Anwar be given a fair trial and acquitted if there
is no case. To push through a conviction on the basis of political expediency will
unleash social forces which may sweep BN from power.

LIEW CHIN TONG: PR perlu berhati-hati dengan fitnah, pembohongan

Melalui urus tadbir Cekap
, Akauntabel dan Telus (CAT) yang diamalkan sejak hampir dua tahun lalu, Kerajaan
Negeri Pakatan Rakyat (PR) pimpinan Saudara Lim Guan Eng di Pulau Pinang telah banyak
membantu rakyat berpendapatan rendah di Pulau Pinang terutamanya orang Melayu dan
Islam.
Antara usaha yang telah dilaksanakan termasuk membebaskan pentabiran negeri khususnya
urusan kewangan yang bebas dari rasuah, penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan diskriminasi.
Usaha-usaha ini berjaya dilaksanakan dengan kerjasama pegawai dan kakitangan awam
yang ikhlas, jujur dan bertekad untuk berkhidmat untuk rakyat.
Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah berjaya membasmi masalah kemiskinan tegar yang
kebanyakannya terdiri daripada orang Melayu Islam dengan memberi imbuhan supaya memastikan
setiap keluarga miskin mendapat pendapatan sekurang-kurangnya RM500.
Kerajaan Negeri juga memberi pengiktirafan kepada para huffaz, peruntukan RM1.5 juta
setiap tahun kepada sekolah-sekolah agama rakyat dan menambah peruntukan hal-ehwal
Islam kepada RM20.5 juta pada tahun 2009 dan meningkat lagi kepada RM24.3 juta bagi
tahun 2010; lebih tinggi daripada yang pernah diperuntukkan oleh kerajaan sebelum
ini.
Hasil daripada semua usaha ini, termasuk pendekatan berhemat, telah dibuktikan melalui
Laporan Ketua Audit Negara terhadap pengurusan kewangan jabatan kerajaan negeri di
mana dalam anggaran Belanjawan 2008, defisit RM35 juta telah berubah kepada lebihan
RM88 juta, iaitu lebihan paling tinggi dalam sejarah Pulau Pinang. Bagi Belanjawan
2009 pula, anggaran defisit sebanyak RM40 juta telah ditukarkan kepada lebihan RM77
juta.
Oleh itu, apabila timbul masalah di mana ada segelintir ahli politik dari parti komponen
Pakatan Rakyat telah menuduh Lim Guan Eng sebagai “diktator, cauvinis dan berfikiran
komunis”, ia adalah dakwaan yang tidak berasas dan boleh mewujudkan satu ketegangan
yang meresahkan rakyat.
Semua pihak yang terlibat perlu sentiasa ingat bahawa matlamat dan fungsi parti politik
hanya untuk membawa rakyat kepada kebaikan dan berkhidmat sebagai wakil kepada rakyat,
dan bukannya berlagak menjadi tuan. Tidak ada yang lebih penting kecuali untuk kepentingan
rakyat.
Untuk menangani dan menyelesaikan masalah ini, semua pemimpin, anggota dan penyokong
Pakatan Rakyat harus kembali merujuk kepada dasar-dasar bersama yang telah dipersetujui
dalam satu perhimpunan bersejarah di Shah Alam, Selangor pada 19 Disember, 2009.
Dalam persetujuan sebulat suara Muafakat Baru Untuk Rakyat Malaysia, semua parti
komponen Pakatan Rakyat telah bersetuju untuk memebasmi “faham perkauman sempit,
politik adu domba dan demokrasi otoritarian” serta “menolak dasar yang membuka ruang
kepada rasuah dan lain-lain jenayah kewangan serta penyalahgunaan kuasa. demi memastikan
pertumbuhan yang mapan, dasar menindas yang hanya memperkayakan segelintir perlu
digantikan dengan sebuah dasar yang memastikan bantuan kepada golonga miskin di Malaysia
tanpa mengira kaum”.
Semua pemimpin, anggota dan penyokong Pakatan Rakyat juga harus sentiasa berwaspada
dengan dakyah dan fitnah yang berbau perkauman yang disebarkan oleh media arus perdana
milik Umno dan Barisan Nasional. Media-media ini menutup berita-berita tentang usaha
murni Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang dalam membangunkan negeri serta
membantu rakyat miskin terutamanya orang Melayu. Sebaliknya, media-media ini akan
terus memutarbelitkan usaha-usaha Saudara Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri bersama
sahabat-sahabatnya dalam Pakatan Rakyat.
Golongan yang tidak mampu menawarkan keadilan, peluang saksama dan amalan demokrasi
hanya mampu bergantung kepada fitnah dan dakyah perkauman untuk menimbulkan kebencian
di kalangan rakyat. Politik, kewartawan dan propaganda yang jijik ini mesti ditolak
oleh rakyat Malaysia yang cintakan kesejahteraan, perpaduan dan keharmonian.
Dengan itu, masalah yang timbul sekarang perlu diselesaikan dengan segera oleh kepimpinan
Pakatan Rakyat supaya ia tidak akan terus menjadi bahan fitnah oleh pihak-pihak yang
benci dengan usaha membasmi penyelewengan dan perpaduan kaum.

Oleh

Liew Chin Tong,
Setiausaha Hal Ehwal Antarabangsa DAP
dan Ahli Parlimen Bukit Bendera

Jumaat, 5 Februari 2010

STATUTORY DECLARATION

I, Balasubramaniam a/l Perumal a Malaysian Citizen of full age and residing at ed]
do solemly and sincerely declare as follows :-
1. I have been a police officer with the Royal Malaysian Police Force having jointed
as a constable in 1981 attached to the Police Field Force. I was then promoted to
the rank of lance Corporal and finally resigned from the Police Force in 1998 when
I was with the Special Branch.
2. I have been working as a free lance Private Investigator since I left the Police
Force.
3. Sometime in June or July 2006, I was employed by Abdul Razak Baginda for a period
of 10 days to look after him at his office at the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang
between the hours of 8.00 a.m. to 5.00 p.m each working day as apparently he was
experiencing disturbances from a third party.
4. I resigned from this job after 2 ½ days as I was not receiving any proper instructions.
5. I was however re-employed by Abdul Razak Baginda on the 05-10-2006 as he had apparently
received a harassing phone call from a Chinese man calling himself ASP Tan who had
threatened him to pay his debts. I later found out this gentleman was in fact a private
investigator called Ang who was employed by a Mongolian woman called Altantuya Shaaribuu.
6. Abdul Razak Baginda was concerned that a person by the name of Altantuya Shaaribuu,
a Mongolian woman, was behind this threat and that she would be arriving in Malaysia
very soon to try and contact him.
7. Abdul Razak Baginda informed me that he was concerned by this as he had been advised
that Altantuya Shaaribuu had been given some powers by a Mongolian ‘bomoh’ and that
he could never look her in the face because of this.
8. When I enquired as to who this Mongolian woman was, Abdul Razak Baginda informed
me that she was a friend of his who had been introduced to him by a VIP and who asked
him to look after her financially.
9. I advised him to lodge a police report concerning the threatening phone call he
had received from the Chinese man known as ASP Tan but he refused to do so as he
informed me there were some high profile people involved.
10. Abdul Razak Baginda further told me that Altantuya Shaaribuu was a great liar
and good in convincing people. She was supposed to have been very demanding financially
and that he had even financed a property for her in Mongolia.
11. Abdul Razak Baginda then let me listen to some voice messages on his handphone
asking him to pay what was due otherwise he would be harmed and his daughter harassed.
12. I was therefore supposed to protect his daughter Rowena as well.
13. On the 09.10.2006 I received a phone call from Abdul Razak Baginda at about 9.30
a.m. informing me that Altantuya was in his office and he wanted me there immediately.
As I was in the midst of a surveillance, I sent my assistant Suras to Abdul Razak
Baginda’s office and I followed a little later. Suras managed to control the situation
and had persuaded Altantuya and her two friends to leave the premises. However Altantuya
left a note written on some Hotel Malaya note paper, in English, asking Abdul Razak
Baginda to call her on her handphone (number given) and wrote down her room number
as well.
14. Altantuya had introduced herself to Suras as ‘Aminah’ and had informed Suras
she was there to see her boyfriend Abdul Razak Baginda.
15. These 3 Mongolian girls however returned to Abdul Razak Baginda’s office at the
Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang again, the next day at about 12.00 noon. They did
not enter the building but again informed Suras that they wanted to meet Aminah’s
boyfriend, Abdul Razak Baginda.
16. On the 11.10.2006, Aminah returned to Abdul Razak Baginda’s office on her own
and gave me a note to pass to him, which I did. Abdul Razak Baginda showed me the
note which basically asked him to call her urgently.
17. I suggested to Abdul Razak Baginda that perhaps it may be wise to arrange for
Aminah to be arrested if she harassed him further, but he declined as he felt she
would have to return to Mongolia as soon as her cash ran out.
18. In the meantime I had arranged for Suras to perform surveillance on Hotel Malaya
to monitor the movements of these 3 Mongolian girls, but they recognized him. Apparently
they become friends with Suras after that and he ended up spending a few nights in
their hotel room.
19. When Abdul Razak Baginda discovered Suras was becoming close to Aminah he asked
me to pull him out from Hotel Malaya.
20. On the 14.10.2006, Aminah turned up at Abdul Razak Baginda’s house in Damansara
Heights when I was not there. Abdul Razak Baginda called me on my handphone to inform
me of this so I rushed back to his house. As I arrived, I noticed Aminah outside
the front gates shouting “Razak, bastard, come out from the house”. I tried to calm
her down but couldn’t so I called the police who arrived in 2 patrol cars. I explained
the situation to the police, who took her away to the Brickfields police station.
21. I followed the patrol cars to Brickfields police station in a taxi. I called
Abdul Razak Baginda and his lawyer Dirren to lodge a police report but they refused.
22. When I was at the Brickfields police station, Aminah’s own Private Investigator,
one Mr. Ang arrived and we had a discussion. I was told to deliver a demand to Abdul
Razak Baginda for USD$500,000.00 and 3 tickets to Mongolia, apparently as commission
owed to Aminah from a deal in Paris.
23. As Aminah had calmed down at this stage, a policewoman at the Brickfields police
station advised me to leave and settle the matter amicably.
24. I duly informed Abdul Razak Baginda of the demands Aminah had made and told him
I was disappointed that no one wanted to back me up in lodging a police report. We
had a long discussion about the situation when I expressed a desire to pull out of
this assignment.
25. During this discussion and in an attempt to persuade me to continue my employment
with him, Abdul Razak Baginda informed me that :-
25.1 He had been introduced to Aminah by Datuk Seri Najib Tun Razak at a diamond
exhibition in Singapore.
25.2 Datuk Seri Najib Tun Razak informed Abdul Razak Baginda that he had a sexual
relationship with Aminah and that [deleted by nat out of respect to the family of
the deceased].
25.3 Datuk Seri Najib Tun Razak wanted Abdul Razak Baginda to look after Aminah as
he did not want her to harass him since he was now the Deputy Prime Minister.
25.4 Datuk Seri Najib Tun Razak, Abdul Razak Baginda and Aminah had all been together
at a dinner in Paris.
25.5 Aminah wanted money from him as she felt she was entitled to a USD$500,000.00
commission on a submarine deal she assisted with in Paris.
26. On the 19.10.2006, I arrived at Abdul Razak Baginda’s house in Damansara Heights
to begin my night duty. I had parked my car outside as usual. I saw a yellow proton
perdana taxi pass by with 3 ladies inside, one of whom was Aminah. The taxi did a
U-turn and stopped in front of the house where these ladies rolled down the window
and wished me ‘Happy Deepavali’. The taxi then left.
27. About 20 minutes later the taxi returned with only Aminah in it. She got out
of the taxi and walked towards me and started talking to me. I sent an SMS to Abdul
Razak Baginda informing him “Aminah was here”. I received an SMS from Razak instructing
me “To delay her until my man comes”.
28. Whist I was talking to Aminah, she informed me of the following :-
28.1 That she met Abdul Razak Baginda in Singapore with Datuk Seri Najib Tun Razak.
28.2 That she had also met Abdul Razak Baginda and Datuk Seri Najib Tun Razak at
a dinner in Paris.
28.3 That she was promised a sum of USD$500,000.00 as commission for assisting in
a Submarine deal in Paris.
28.4 That Abdul Razak Baginda had bought her a house in Mongolia but her brother
had refinanced it and she needed money to redeem it.
28.5 That her mother was ill and she needed money to pay for her treatment.
6. That Abdul Razak Baginda had married her in Korea as her mother is Korean whilst
her father was a Mongolian/Chinese mix.
28.7 That if I wouldn’t allow her to see Abdul Razak Baginda, would I be able to
arrange for her to see Datuk Seri Najib Tun Razak.
29. After talking to Aminah for about 15 minutes, a red proton aeroback arrived with
a woman and two men. I now know the woman to be Lance Corporal Rohaniza and the men,
Azilah Hadri and Sirul Azahar. They were all in plain clothes. Azilah walked towards
me while the other two stayed in the car.
30. Azilah asked me whether the woman was Aminah and I said ‘Yes’. He then walked
off and made a few calls on his handphone. After 10 minutes another vehicle, a blue
proton saga, driven by a Malay man, passed by slowly. The driver’s window had been
wound down and the driver was looking at us.
31. Azilah then informed me they would be taking Aminah away. I informed Aminah they
were arresting her. The other two persons then got out of the red proton and exchanged
seats so that Lance Corporal Rohaniza and Aminah were in the back while the two men
were in the front. They drove off and that is the last I ever saw of Aminah.
32. Abdul Razak Baginda was not at home when all this occurred.
33. After the 19.10.2006, I continued to work for Abdul Razak Baginda at his house
in Damansara Heights from 7.00 p.m. to 8.00 a.m. the next morning, as he had been
receiving threatening text messages from a woman called ‘Amy’ who was apparently
‘Aminah’s’ cousin in Mongolia.
34. On the night of the 20.10.2006, both of Aminah’s girl friends turned up at Abdul
Razak Baginda’s house enquiring where Aminah was. I informed them she had been arrested
the night before.
35. A couple of nights later, these two Mongolian girls, Mr. Ang and another Mongolian
girl called ‘Amy’ turned up at Abdul Razak Baginda’s house looking for Aminah as
they appeared to be convinced she was being held in the house.
36. A commotion began so I called the police who arrived shortly thereafter in a
patrol car. Another patrol car arrived a short while later in which was the investigating
officer from the Dang Wangi Police Station who was in charge of the missing persons
report lodged by one of the Mongolians girls, I believe was Amy.
37. I called Abdul Razak Baginda who was at home to inform him of the events taking
place at his front gate. He then called DSP Musa Safri and called me back informing
me that Musa Safri would be calling handphone and I was to pass the phone to the
Inspector from Dang Wangi Police Station.
38. I then received a call on my handphone from Musa Safri and duly handed the phone
to the Dang Wangi Inspector. The conversation lasted 3 – 4 minutes after which he
told the girls to disperse and to go to see him the next day.
39. On or about the 24.10.2006, Abdul Razak Baginda instructed me to accompany him
to the Brickfields police station as he had been advised to lodge a police report
about the harassment he was receiving from these Mongolian girls.
40. Before this, Amy had sent me an SMS informing me she was going to Thailand to
lodge a report with the Mongolian consulate there regarding Aminah’s disappearance.
Apparently she had sent the same SMS to Abdul Razak Baginda. This is why he told
me he had been advised to lodge a police report.
41. Abdul Razak Baginda informed me that DPS Musa Safri had introduced him to one
DSP Idris, the head of the Criminal division, Brickfields police station, and that
Idris had referred him to ASP Tonny.
42. When Abdul Razak Baginda had lodged his police report at Brickfields police station,
in front of ASP Tonny, he was asked to make a statement but he refused as he said
he was leaving for overseas. He did however promise to prepare a statement and hand
ASP Tonny a thumb drive. I know that this was not done as ASP Tonny told me.
43. However ASP Tonny asked me the next day to provide my statement instead and so
I did.
44. I stopped working for Abdul Razak Baginda on the 26.10.2006 as this was the day
he left for Hong Kong on his own.
45. In mid November 2006, I received a phone call from ASP Tonny from the IPK Jalan
Hang Tuah asking me to see him regarding Aminah’s case. When I arrived there I was
immediately arrested under S.506 of the Penal Code for Criminal intimidation.
46. I was then placed in the lock up and remanded for 5 days. On the third day I
was released on police bail.
47. At the end of November 2006, the D9 department of the IPK sent a detective to
my house to escort me to the IPK Jalan Hang Tuah. When I arrived, I was told I was
being arrested under S.302 of the Penal Code for murder. I was put in the lock up
and remanded for 7 days.
48. I was transported to Bukit Aman where I was interrogated and questioned about
an SMS I had received from Abdul Razak Baginda on the 19.10.2006 which read “delay
her until my man arrives”. They had apparently retrieved this message from Abdul
Razak Baginda’s handphone.
49. They then proceeded to record my statement from 8.30 a.m. to 6.00 p.m. everyday
for 7 consecutive days. I told them all I knew including everything Abdul Razak Baginda
and Aminah had told me about their relationships with Datuk Seri Najib Tun Razak
but when I came to sign my statement, these details had been left out.
50. I have given evidence in the trial of Azilah, Sirul and Abdul Razak Baginda at
the Shah Alam High Court. The prosecutor did not ask me any questions in respect
of Aminah’s relationship with Datuk Seri Najib Tun Razak or of the phone call I received
from DSP Musa Safri, whom I believe was the ADC for Datuk Seri Najib Razak and/or
his wife.
51. On the day Abdul Razak Baginda was arrested, I was with him at his lawyers office
at 6.30 a.m. Abdul Razak Baginda informed us that he had sent Datuk Seri Najib Tun
Razak an SMS the evening before as he refused to believe he was to be arrested, but
had not received a response.
52. Shortly thereafter, at about 7.30 a.m., Abdul Razak Baginda received an SMS from
Datuk Seri Najib Tun Razak and showed, this message to both myself and his lawyer.
This message read as follows :- “ I am seeing IGP at 11.00 a.m. today …… matter will
be solved … be cool”.
53. I have been made to understand that Abdul Razak Baginda was arrested the same
morning at his office in the Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang.
54. The purpose of this Statutory declaration is to :-
54.1 State my disappointment at the standard of investigations conducted by the authorities
into the circumstances surrounding the murder of Altantuya Shaaribuu.
54.2 Bring to the notice of the relevant authorities the strong possibility that
there are individuals other than the 3 accused who must have played a role in the
murder of Altantuya Shaaribuu.
54.3 Persuade the relevant authorities to reopen their investigations into this case
immediately so that any fresh evidence may be presented to the Court prior to submissions
at the end of the prosecutions case.
54.4 Emphasize the fact that having been a member of the Royal Malaysian Police Force
for 17 years I am absolutely certain no police officer would shoot someone in the
head and blow up their body without receiving specific instructions from their superiors
first.
54.5. Express my concern that should the defence not be called in the said murder
trial, the accused, Azilah and Sirul will not have to swear on oath and testify as
to the instructions they received and from whom they were given.
55. And I make this solemn declaration conscientiously believing the same be true
and by virtue of the provisions of the Statutory Declaration Act 1960.
SUBCRIBED and solemnly )
declared by the abovenamed )
Balasubramaniam a/l Perumal ]
this day of 2008 )
Before me,
………………………………….
Commissioner for Oath
Kuala Lumpur

BILA TIUB BERBUNYI TIIIIIIIIIISSSSSSSSSSSS

Bagi sebuah kereta, walau berapa pun harganya, walau apa pun jenamanya, kereta tidak akan berfungsi sebagai sebuah kereta seandainya ada komponen-komponennya yang tidak berfungsi dengan sempurna. Salah satu komponen terpenting dalam sebuah kereta dan kereta tidak akan boleh bergerak seandainya tidak ada komponen ini adalah “roda”.

Dalam sebuah roda yang diperbuat daripada getah dan besi kita akan mendapati empat komponen terpenting iaitu tayar, tiub, angin dan rim. Dalam zaman ini sejajar dengan perkembangan teknologi dan citarasa penggemar kereta, roda ini akan diukir dengan pelbagai rekaan menepati kehendak cita rasa dan minat penggemar kereta.

Biar cantik mana sebuah kereta dan gah mana pun jenama dan rekaan roda yang digunakan oleh pemilik kereta, ada satu komponen yang tidak kelihatan pada mata tapi amat penting peranannya. Ia ada lah tiub dan angin. Apabila tiub dimasukkan ke dalam tayar yang kemudiannya diikat kepadan rim, maka perkara yagn harus dilakukan setrusnya adalah memasukkan angin ke dalam tiub. Ketika angin dimasukkan maka kita akan mendengar bunyi “tis, tis, tis, tis, tis, tis” sehinggalah angin penuh dalam tiub. Dengan komponen jitu dan sepadu tayar, tiub, angin dan rim maka bergerraklah kereta membawa penumpangnya ke mana sehaja mengikut kehendak pemandu dan penumpangnya.

Sepanjang perjalanan “kereta” ini, pemandu akan memberhentikan kereta di tempat mengisi angin bagi menstabilkan tekanan angin agar kereta sentiasa berada dalam keadaan baik untuk menjalankan peranannya untuk membawa pemandu dan penumpangnya ke mana-mana destinasi yang mereka kehendaki. Tapi malang, entah di mana silapnya, entah apa yang difikir oleh pemandu kereata yang diamanahkan oleh penumpang ketika berbincang untuk memilih pemandu, pemandu telah membuat kerja gila dengan menekan punat pada roda sehingga kedengaran bunyi tiiiiiisssssss yang berpanjangan sehingga tis itu berhenti dengan sendiri. Apabila berhenti bunyi tis maka habislah angin dalam tiub.

Dalam keadaan tiub kehabisan angin, nampaknya kereta itu masih terus hendak dipandu. Pemandu pula cuba menyembunyikan kepada kita, penumpang bahawa tayar telah kehabisan angin. Sebenarnya andai kereta ini terus berjalan rim akan rosak dan kereta akan jahanam.

Buat teman-teman cari kereta itu dan tolong kita sama-sama baiki keadaan kereta itu dan kalau perlu buang pemandu buanglah. Buat pemandu kereta kalau nak mati biarlah pemandu mati sendiri, jangan ajak penumpang mati bersama.